lördag 5 november 2011

Höstförkylning

Hela familjen har legat i förkylning den här veckan, både Roger och jag har varit hemma från jobbet. Vi har varit för trötta för att motionera hundarna och nu har vi sett beviset för att Brynolf börjar bli en vuxen whippet. Han har klarat av en veckas vila otroligt bra. Han ligger gärna under täcket och myser hela dagen. Enda buset på hela veckan var när han snodde nässprayen, men det känns som ett oskyldigt bus som nästan inte räknas.

 Några gånger har jag pallrat mig ut på stubbåkern bakom vårt hus och släppt Dacke och Brynolf och då har de fullkomligt gått "bananas" såklart.

Ett litet trick jag kör med är att kasta ut en näve kattmat (torrfoder, lagom små bitar) över en större yta på gräsmattan. Perfekt när man märker att rastlösheten kommer krypande på en unghund. Dacke vill in i värmen ganska snart, men jag kan nästan lova att det finns inte en enda torris kvar när Bella och Brynolf kommer in. De håller på ca 20 minuter och sen är de trötta i huvudet en liten stund.

Annars är det ju bra med tuggben och annat som tar en stund att äta upp när man inte orkar aktivera hundarna med något annat. Jag har också varit väldigt glad att vi har inhängnad tomt, en ung whippet är ju ganska självmotionerande, så Brynolf har rasat av sig lite där också.

Idag har jag gått en lååångsam promenad i skogen. Vi var ute i över en timme och gick en runda som normalt tar 40 minuter. Jag var rejält trött när vi kom hem, det tar på krafterna att vara sjuk!
Ikväll känner jag mig faktiskt riktigt pigg och hoppas att vi kan komma ut på en längre promenad i morgon.

Sen måste jag komma igång och köra ordentligt med rallyträningen. Jag missade avslutningen på rallykurs två för det krockade med mina utvecklingssamtal och nu missade jag starten på rallykurs tre den här veckan, så vi har lite att ta igen. Det är bara att köra hårt, skulle tro att Brynolf är sugen på att träna nu!

Bara en mor (matte) kan älska den här!

Jessie har varit på besök och hon undrar varför marsvinen är i en bur. Det är ju mycket roligare om de springer lösa på golvet!
Just den här dagen tror jag att marsvinen var väldigt nöjda med att vara i en bur, kolla Jessies blick!

Jessie och Brynolf slappar isoffan.

Dacke har det rätt skönt.

En "sovkö" i köket medan matlagning pågår.
Det är bäst att sova med ena ögat öppet ifall matte tappar något!

Hon tappar ju aldrig nåt och blir sur när jag försöker ta själv, så då får man väl sova då.....

Soffhäng med bästa Bella som sällskap <3

4 kommentarer:

  1. Fina bilder på fina hundar! Jag gillar Bella skarpt! Hennes ädla huvud påminner om min första whippet. Ser att ni också varit förkylda. Ja, det är inte roligt, när halsen känns som ett sandpapper och näsan rinner! Mina hundar är vana att gå lösa i skogen, så de har fått sin motion. Coop hade tagit hem fina märgben, så det har också varit förströelse. Ha det gott! Hälsn Birgitta, Tula och Tosca

    SvaraRadera
  2. Kul med rallylydnad och fina bilder på fina voffar. /Maria med Puzzel och Tim.

    SvaraRadera
  3. Skönt att ni mår bättre nu! :) Fina bilder på hundarna! Jessie var väldigt sugen på de där marsvinen, Eller så trodde hon att Kola var hennes barn för de ser ju likadana ut ?;)

    SvaraRadera
  4. Usch har ni också legat i den här sega förkylningen! Skönt att ni mår bättre! Ditt goa gäng är ju bara för goa <3

    SvaraRadera