måndag 9 februari 2015

Tävling i rallylydnad

I lördags var Yatzy och jag på en tävling i rallylydnad i Stockholm. Det gick inte så värst bra för oss. Yatzy var okoncentrerad och var inte riktigt med mig. Första skylten var ligg, och det är inte alltid han lägger sig snabbt men det gjorde han den här gången, Men sen tappade jag honom och han började titta på hundarna i publiken. Han satt EN gång på hela banan och det var många sitt.

Har hunnit tänka en hel del på hur jag ska komma vidare i träningen. Jag har försökt att bena ut vad som är problemet och kommit fram till att det är flera stycken. Nu ska jag försöka utgå från det i vår träning:

  • Först och främst måste han tycka att rally är kul och det gör han inte alltid.
  • Framförallt sitt är TRÅKIGT. 
  • Sen är han väldigt noga med att han ska få en belöning och när den uteblir lägger han av. 
  • Det tredje är att han är känslig för störningar, när det är något han inte känner igen.
  • Han blir lätt lite osäker när han är utan sina hundkompisar
  • Jag blir nervös och har inga bra tävlingsrutiner.

Hur kan jag  göra då?
  • Träna rally i korta pass och inte köra banor på  ett tag.
  • Säga sitt i alla möjliga situationer med varierad belöning.
  • Jobba med avståndsbelöning så att han har något att jobba för.
  • Störningsträna, ta med honom i bilen så ofta det går och träna på alla möjliga ställen 
  • Störningsträna med bara honom
  • Jag ska fundera ut en rutin som vi ska hålla oss till när vi tävlar eller tränar banor som han känner igen.
  • Anmäla oss till många tävlingar i vår och sommar så att vi får rutin. 
  • Ha kul och träna annat också, LC, trix och spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar