lördag 4 maj 2013

Lördagsträning med Yatzy och Brynolf

Idag åkte jag, Brynolf och Yatzy in till Karstorpssjön för att promenera lite. Det var varmt och skönt ute, fast inte så soligt .Massor av olika sorters blommor såg jag, blåsippor, vitsippor, svalört, lungört och vårlök. Jag älskar verkligen våren!

 Det blev en spännande promenad för grabbarna. Vi gick först förbi Aspö och tittade på höns, får och en stor gris. Sen passade vi på att träna på balans på stockar. stenar, bänkar och vingliga bryggor. Yatzy var jätteduktig även om han inte har riktigt lika bra kontroll på kroppen som Brynolf har. Brynolf balanserar på smala stockar och hoppar upp på smala stubbar och en smal stenpelare som vi hittade idag, allt detta utan några som helst problem.

Vi passade på att träna rally också. Brynolf fick träna på lite olika fotövningar och bakdelsövningar, vilket han tycker är så kul. Han får bättre och bättre koll på sina bakben och börjar fatta att han ska vara vid min sida i rätt position oavsett om jag går framåt, bakåt, åt sidan eller om jag gör 90 graders svängar. Sen tränade vi på framför, han vill gärna sätta sig, för jag har mest tränat på framför med sitt. Jag belönade snabbt innan han hann sätta sig, så det fick vi ordning på snabbt. Mitt lilla hjärta,han är så duktig, tänk om hans matte kunde få ordning på tävlingsnerverna också!

Jag har börjat träna Yatzy på rally också. Vi har precis kommit igång, så det vi tränar på är ögonkontakt och sitt. Vi har tränat fot med Följa John-övningen, den tror jag att jag har beskrivit i ett tidigare inlägg. Yatzy fattar precis och tycker att det är kul. Idag tränade jag både på sitt framför, när jag backade och sitt vid sidan. Han är jätteduktig och förhoppningsvis kommer han att tycka att rally är lika kul som Brynolf och jag gör.

Eftermiddagen har smågrabbarna ägnat åt bus i trädgården och lite vila emellanåt. Dacke är rätt dålig i sin rygg och sina bakben, det är så sorgligt, men jag försöker att inte ta ut några sorger i förväg, det är svårt. Hur som helst så får han inte gå långpromenad varje dag utan har ca 3 vilodagar i veckan. Då orkar han hänga med på promenader i  skogen och det är vad Dacke älskar mest av allt. Bella fick vara sällskapsdam till Dacke idag, lite dåligt samvete fick jag för hennes skull, men det får vi ta igen imorgon!

fredag 3 maj 2013

Sköna maj!

En skön skogspromenad blev det idag, det var varmt, solen sken och fåglarna var galna. Kameran kom med, hundarna var varma och de njöööt i kapp med matte.

Yatzy spanar

Vad är det som prasslar i skogen?

Mycket att kolla på,

men kommer när matte ropar!

kissa måste man

Brynolf är duktig på att komma fort,

Dacke med.

På ett stort fält MÅSTE man springa!

Flera såna här dagar ser jag fram emot!

onsdag 1 maj 2013

Massor på gång

I maj och juni är almanackan full av skojigheter. Först ska jag ställa ut Yatzy och Brynolf i Lidköping.

 Sen blir det rallytävlingi Motala för mig och Brynolf om några veckor.
 I juni ska Brynolf vara med på sitt första LC- prov i Söderköping, det ska bli spännande!
Sen har jag anmält Brynolf och Yatzy till utställning i Tångahed, även det i juni. Det är en tvådagars utställning med vinthundsklubben ena dagen och whippetklubben nästa, Ska bli så kul!

Jag har även planerat in fler rallytävlingar, LC-prov och utställningar under sommaren, så det blir en härlig hundsommar!

Soffhäng

Hemma hos oss är soffan full ibland, man får trycka sig ner på någon liten ledig plats om man vill sitta där. Jag mår så bra när hundarna är trötta efter en dag med roliga aktiviteter och då kan det se ut så här:

de tycker om att ligga nära

snygg stil

Varberg

När vi var i Falkenberg för att tävla passade vi så klart på att hälsa på Linnéa i Varberg. Jag hade alla hundar med mig utom Dacke som fick vara hemma hos Linus för att bli riktigt bortskämd. Vi gick lååånga promenader och hundarna fick springa i rasthagen. Efter tävlingen i lördags hälsade vi  på hos Annika som har fött upp Yatzy. Vi hade riktigt mysiga dagar med underbart väder.

Många vackra vinthundar, folk tittar på oss kan jag lova!

Yatzy och Bella

SnyggLazze

och så den lille rallystjärnan.

Busunge

När Brynolf var i Yatzys ålder var han väldigt påhittig och det hände en hel del här hemma kan jag lova. Yatzy är mycket lugnare,han leker en hel del med Brynolf så han kanske får utlopp för en hel del bus.
En unghund ska inte vara för ordentlig och som tur är kan han hitta på hyss han med och vara lite småbusig ibland.


Vadå? Det brinner mycket bättre om man flisar veden i små, små bitar!


Det här var en gång en krukväxt med långa hängande rankor, mycket snyggare så här tycker Yatzy!


Klantig matte!

Vi har ju tränat massor av rally senaste tiden och i lördags var det dags för tävling i Falkenberg. Vädret var kanon och Brynolf var på toppenhumör, så vad kunde gå fel? Jo, den klantiga matten går rakt förbi en skylt och gjorde så att vi blev underkända. Jag var så sur på mig själv, för annars hade vi varit godkända, men nu har jag släppt det och vi kommer igen var så säkra.....