lördag 14 mars 2015

LC-licens!

Sista veckorna har det blivit en del LC för Lycka och Yatzy. Förra lördagen var vi i Götene och Yatzy fick sitt andra licenslopp godkänt. Idag åkte vi till Alvesta och han fick sitt tredje licenslopp godkänt.
Så nu ska vi bara skicka in papperna och sen har Yatzy sin licens.

Duktiga Yatzy ÄLSKAR att springa efter luren! Han var så söt idag när han fick springa med en tik, sprang ett jätte fint lopp, med flera passeringar och han sprang så fokuserat. Efter målgång så var det ju bara luren som gällde. Efter att vi kopplat hundarna så upptäckte han att han sprungit med en tik:
- men tjena! var du en tjej!! tycktes han säga och la upp sin flörtigaste sida.

Är så stolt över min fina kille som är så duktig och verkligen har vinthundens instinkter väl bevarade.

Lycka har såklart fått springa hon med. Än så länge har hon fått springa själv, vi har inte bråttom. Jag vill att hon ska bli mer klar i kroppen innan vi börjar tänka på licenslopp. Hon är duktig och jag har höga förhoppningar om att hon ska fixa licensen hon med.

Här kommer lite bilder från träningen i Götene förra lördagen, fotograf är Elisabeth Ahlström.

Ett gäng glada LC- entusiaster

Snart dags att springa
Full fart


härligt att springa 

flyger fram

När blir det min tur?

Två supertaggade killar, Yatzy och Leo.

start

full fart

Målgång! Härligt med två hanar som inte känner varandra och lägger ner bytet  tillsammans utan minsta gruff.





Att söka tröst.....

Saknar Brynolf så att det gör fysiskt ont och orkar inte tänka på honom mer än korta stunder. Det är så tufft att mista en av sina bästa vänner.....

Tur att jag har en fantastisk familj! En underbar man och underbara barn och de stora barnens fantastiska sambos gör att min fina familj växer. Jag är oerhört glad för att allt stöd jag får.

Sen har jag ju mina pälsklingar och utan dem vet jag inte ens vem jag är!

Livet går vidare, men mycket fattigare utan Bryn.....



lördag 14 februari 2015

Rally igen!

Idag var det dags för en träningstävling med Brynolf på Hundarena Skövde. Hade tänkt att köra med Bella och Yatzy också, men var tvungen att göra lite annat på förmiddagen. Sen gjorde inte det så mycket egentligen eftersom jag inte ska gå hela banor med Yatzy på ett tag.

Startade Brynolf i fortsättningsklass och det var lite senare på dagen.Det var första gången i fortsättning för Bryn och han är inte speciellt tränad, så det gick väl inte så bra. Han hade dåliga positioner vid i stort alla sitt, nosade på leksaken i 8:an frestelse, stod inte still i stå och fuskade i ligget. Det var alldeles för kallt för min nakenfis, men han kämpade på och var glad! Älskade Brynolf som gör så gott han kan! Nu när det blir varmare ute ska vi träna mer, så vi kan ställa upp i träningstävlingar under våren.

Yatzys träning går framåt, vi tränar på lite annat än rally, nosdutt på post it lapp och höga benlyft med frambenen och så slänger jag in ett sitt här och var (fast jag säger ssssss). Det funkar kanon och kul har vi.  Idag fick han följa med till Coop när vi handlade och då passade jag på att träna lite precis utan för skyltfönstren innan vi åkte hem. Vi tränade fot och gick slalom mellan några pelare som står där och jag slängde in ett par sitt också. Det var riktigt bra för visst hade han svårare att fokusera och kollade in allt folk innanför fönstren så jag krävde bara fokus korta, korta stunder. Älskade Yatzan, min duktiga kille!

Mina prinsessor har "bara " gått långpromenad tillsammans med Yatzy idag (Brynolf vilade upp sig) och så har alla hundarna så klart gjort ett godissök som vi gör varje dag.


måndag 9 februari 2015

Tävling i rallylydnad

I lördags var Yatzy och jag på en tävling i rallylydnad i Stockholm. Det gick inte så värst bra för oss. Yatzy var okoncentrerad och var inte riktigt med mig. Första skylten var ligg, och det är inte alltid han lägger sig snabbt men det gjorde han den här gången, Men sen tappade jag honom och han började titta på hundarna i publiken. Han satt EN gång på hela banan och det var många sitt.

Har hunnit tänka en hel del på hur jag ska komma vidare i träningen. Jag har försökt att bena ut vad som är problemet och kommit fram till att det är flera stycken. Nu ska jag försöka utgå från det i vår träning:

  • Först och främst måste han tycka att rally är kul och det gör han inte alltid.
  • Framförallt sitt är TRÅKIGT. 
  • Sen är han väldigt noga med att han ska få en belöning och när den uteblir lägger han av. 
  • Det tredje är att han är känslig för störningar, när det är något han inte känner igen.
  • Han blir lätt lite osäker när han är utan sina hundkompisar
  • Jag blir nervös och har inga bra tävlingsrutiner.

Hur kan jag  göra då?
  • Träna rally i korta pass och inte köra banor på  ett tag.
  • Säga sitt i alla möjliga situationer med varierad belöning.
  • Jobba med avståndsbelöning så att han har något att jobba för.
  • Störningsträna, ta med honom i bilen så ofta det går och träna på alla möjliga ställen 
  • Störningsträna med bara honom
  • Jag ska fundera ut en rutin som vi ska hålla oss till när vi tävlar eller tränar banor som han känner igen.
  • Anmäla oss till många tävlingar i vår och sommar så att vi får rutin. 
  • Ha kul och träna annat också, LC, trix och spår.

Solig promenad


Idag har det varit ett fantastiskt väder och då passade vi så klart på att gå en skön promenad i skogen.

Brynolf och Lycka i sina nya täcken.

Bella och Yatzy är lika tjusiga!

Varberg

Förra helgen var hela familjen i Varberg, vi hälsade på Linnéa, Anthony och deras hundar. Vi hade inget inplanerat mer än att gå promenader.

På lördagen gick vi en härlig långpromenad på fyra timmar. Vi gick ner till havet och sen genom stan hem. Nere vid havet var det blåsigt men härligt, jag saknar verkligen havet!

När vi gick genom stan passade vi på att träna lite dogparkour. Det fanns murar att balansera på och cykelställ att hoppa över och krypa igenom. Lycka tyckte att det var jättekul! Jag får ta mig i kragen och åka in till stan ibland.

På söndagen gick vi en lite kortare promenad på två timmar, härligt det med! När vi kom hem till Skövde igen var hundarna helt slut av alla nya intryck och att få umgås med Linnéas hundar.

Alla hundar utom Brynolf som blev lite trött och frusen så husse fick hämta honom med bilen.