torsdag 2 april 2015

Påskspår

Idag har vi spårat, det var ett tag sedan sist. OJ, så duktiga de var!

Yatzy spårade 450 m och han spårade så fint, tog två 90 graders vinklar utan någon som helst tvekan. Han var så söt och kom till mig ett par gånger för att fråga om han gjorde rätt. Det är så kul att han är så duktig. Både Dacke och Brynolf var duktiga spårhundar och jag tror att Yatzy är lika bra.

Lycka fick spåra 150 m och hon är riktigt duktig hon med. Hon orkar inte riktigt lika bra som Yatzy och behöver ta pauser i spårandet ibland. Då slutar hon spåra och står och tittar ett tag och sen kör hon igång igen. Det är tydligt att hon tycker att det är jobbigt att hålla koncentrationen uppe.

Till och med Bella spårade ett kort spår idag, det är ju inte alltid hon gör det.

Efter spårningen så cyklade jag med hundarna en i taget. Lycka törs jag absolut inte cykla med tillsammans med en annan hund, det är hon alldeles för studsig för. Bella och Yatzy har lite olika tempo, så det var skönt att bara ha en i taget.

Nu har jag tre trötta och nöjda hundar och det är ju aldrig helt fel.

Näsan i backen!

En liten paus

Så kör vi igen

Men vad ligger där?

Lite osäker i spårstarten

sen var det bra tempo

Matte ser spårslutet, medan Yatzy har gjort en liten böj.

Klöven ska bäras

Stolt kille

På vägen hem tänkte han gräva ner klöven (vi gömde den i frysen istället)

Det ser inte ut som hon spårar men det gör hon!

Lycklig Bella (men sno INTE min klöv)

Trött kille!

onsdag 1 april 2015

Lite allt möjligt....

Sista tiden har jag mest gått promenader med hundarna, allt annat har känts för jobbigt.
Den här veckan har det ändå känts lite bättre, kanske för att jag har fått vila lite och fått tid att tänka och gråta...

I lördags var vi hos Jessica för lite massage. Jag vill ha lite koll på Bellas nacke och att Yatzy känns ok.

Igår var vi på HundArena Skövde för lite öppenträning och jag har t.o.m tränat lite hemma. Yatzy känns taggad för rally och han bjuder på sitt i alla möjliga situationer.

Sen tränar vi på att Yatzy ska få springa och träna upp konditionen, för i dag anmälde vi honom till ett LC-prov i Mariestad 18/4! Så pirrigt och kul!


tisdag 31 mars 2015

Älskade BRYN!

Det är nu en månad sedan Brynolf somnade för alltid. Min fina, fantastiska Brynolf! Det är tufft, oerhört tufft att förlora en så ung älskad familjemedlem.

 Samtidigt är jag så tacksam att jag fick lära känna denna underbara whippet, som har fått mig att älska whippets ännu mer!

Häromdagen tittade jag på bilder på Bryn, jag har massor av bilder! Mitt bland alla tårar började jag att skratta, knasiga Busolf och tanken slog mig att även om jag hade vetat hur kort och tufft hans liv skulle bli hade jag valt honom ändå!

Brynolf var en STOR personlighet och tillsammans med honom upptäckte jag lurecoursing och rallylydnad. TACK BRYNOLF för att du var den du var och att vi fick leva tillsammans under några år. Vi saknar dig och vi glömmer dig aldrig vår, fina, knasiga, kloka KOMPIS!



































lördag 14 mars 2015

LC-licens!

Sista veckorna har det blivit en del LC för Lycka och Yatzy. Förra lördagen var vi i Götene och Yatzy fick sitt andra licenslopp godkänt. Idag åkte vi till Alvesta och han fick sitt tredje licenslopp godkänt.
Så nu ska vi bara skicka in papperna och sen har Yatzy sin licens.

Duktiga Yatzy ÄLSKAR att springa efter luren! Han var så söt idag när han fick springa med en tik, sprang ett jätte fint lopp, med flera passeringar och han sprang så fokuserat. Efter målgång så var det ju bara luren som gällde. Efter att vi kopplat hundarna så upptäckte han att han sprungit med en tik:
- men tjena! var du en tjej!! tycktes han säga och la upp sin flörtigaste sida.

Är så stolt över min fina kille som är så duktig och verkligen har vinthundens instinkter väl bevarade.

Lycka har såklart fått springa hon med. Än så länge har hon fått springa själv, vi har inte bråttom. Jag vill att hon ska bli mer klar i kroppen innan vi börjar tänka på licenslopp. Hon är duktig och jag har höga förhoppningar om att hon ska fixa licensen hon med.

Här kommer lite bilder från träningen i Götene förra lördagen, fotograf är Elisabeth Ahlström.

Ett gäng glada LC- entusiaster

Snart dags att springa
Full fart


härligt att springa 

flyger fram

När blir det min tur?

Två supertaggade killar, Yatzy och Leo.

start

full fart

Målgång! Härligt med två hanar som inte känner varandra och lägger ner bytet  tillsammans utan minsta gruff.





Att söka tröst.....

Saknar Brynolf så att det gör fysiskt ont och orkar inte tänka på honom mer än korta stunder. Det är så tufft att mista en av sina bästa vänner.....

Tur att jag har en fantastisk familj! En underbar man och underbara barn och de stora barnens fantastiska sambos gör att min fina familj växer. Jag är oerhört glad för att allt stöd jag får.

Sen har jag ju mina pälsklingar och utan dem vet jag inte ens vem jag är!

Livet går vidare, men mycket fattigare utan Bryn.....