Idag har vi haft en toppenbra hunddag!
Vi började dagen med att gå en gemensam hundpromenad med Tildas hundcenter, vi var tio hundar med mattar/hussar som gick en gemensam skogspromenad. Jag tog bara med mig Lycka och Bella, tyckte att det räckte idag. Lycka var så duktig, morrade bara när hon tyckte att de andra hundarna var för nära och det tycker jag är helt ok. Hon är ju lite osäker när det kommer till andra hundar, framförallt om det inte är vinthundar. Vi kommer helt klart att hänga med på de här promenaderna även i fortsättningen!
Hemma igen var det dags att låta Blue rasa av sig. Jag gick en promenad med bara honom med massor av jobbigt pulsande i snö och en del parkourande på stockar och stenar.
På eftermiddagen var jag på ett trevligt födelsedagskalas för att sedan gå på noseworkkursen med Blue. Han var superduktig idag! Brydde sig inte om de andra hundarna och jobbade riktigt bra.
Blir så stolt över min fina kille som verkligen har landat här och bara är helt underbar.
Vi tränade på en urvalsbana, då hundarna skulle hitta vilken burk som luktar eukalyptus bland 8 burkar, där var Blue lite okoncentrerad, men klarade det några gånger. Sen jobbade vi med nosmarkeringar, där vi tränade på att hunden ska markera med att visa med nosen var doften finns. Till sist arbetade vi med rumssök, då ska hunden hitta en liten behållare med doften i (idag var det en tesil)i ett rum. Det gick riktigt bra, fast sista gången var han så trött så då orkade han inte riktigt.
Nu är alla hundarna trötta och nöjda och det känns ju alltid skönt!
Enda missen med dagen är att jag inte tog några bilder alls. Måste verkligen komma ihåg att ta med mig kameran ut, det är så otroligt vackert ute nu.
söndag 17 januari 2016
fredag 15 januari 2016
Nosework
![]() |
I söndags började Blue och jag på noseworkkurs. Superjobbigt för Blue eftersom han tycker att det är jobbigt med nya hundar. Han orkade inte riktigt fokusera på att jobba, men han var väldigt duktig ändå.
Vi har tränat hemma i veckan och det känns som han har börjat förstå vad jag vill att han ska göra.
På söndag är det dags för nästa kurstillfälle och det ser vi framemot.
Ett riktigt skitår
2015 var inte mitt hundår. I februari förlorade vi Brynolf och i höstas förlorade vi Yatzy. Hur jag har orkat fungera vet jag inte riktigt. Har väl grottat in mig i jobb och bara kört på. En lång period var jag bara less på allt och "hunderiet" fick begränsa sig till promenader. Samtidigt har de hundar som jag har kvar varit så viktiga för mig! Blues behov av aktivitet har tvingat mig att aktivera hundarna och det har nog varit tur, annars hade jag nog gett upp mitt hundliv. Det har varit tungt och många tårar har fällts.
Nu är det ett nytt år och nu vill jag bara se framåt och försöka hitta tillbaka till det roliga med hundträning. Vill att den här bloggen ska vara positiv.
Mitt hopp för 2016 är att vi ska hitta tillbaka till glädjen och att mina hundar ska vara friska och fria från skador.
Nu är det ett nytt år och nu vill jag bara se framåt och försöka hitta tillbaka till det roliga med hundträning. Vill att den här bloggen ska vara positiv.
Mitt hopp för 2016 är att vi ska hitta tillbaka till glädjen och att mina hundar ska vara friska och fria från skador.
fredag 14 augusti 2015
Bella
Mattes hjärta, så knasig och så vacker! Ångrar inte en sekund att vi att vår fina greyhoundsessa fick flytta hem till oss. Ingen stjärna på rundbanan i Irland, men värd guld för oss!
Fotograf: Nils-Göran Andersson
Yatzy
Min fina, fina rallykille! Vi är inte alltid överens om hur en rallybana ska genomföras, men vad jag älskar denne lille kille!
Fotograf: Nils-Göran Andersson
onsdag 5 augusti 2015
Mitt sagoväsen....
Jag fick så fina bilder på Lycka som min duktige svåger tog i början av juni. Nu kommer det massor av bilder, jag kunde helt enkelt inte välja. Jag tycker att hon är förtrollande vacker!
Gullmola Black Diamond,
1 år och 6 månader.
Fotograf: Nils-Göran Andersson
Gullmola Black Diamond,
1 år och 6 månader.
Fotograf: Nils-Göran Andersson
onsdag 29 juli 2015
Hundliv
Jag älskar mina lediga dagar och jag ägnar mycket av min tid tillsammans med hundarna. Vi går härliga promenader och tränar en del.
Jag tycker att Blue har lugnat ner sig en hel del. Här hemma är han lugn och trygg och våra skogspromenader gillar han. Jag har haft honom lös och det går bra, men jag har honom i långlina när Yatzy är lös, jag vill inte att de två sticker tillsammans. Vi har mycket vilt i skogen både rådjur, harar och vildsvin. Yatzy är väldigt duktig på att vara lös, men så här års är jag väldigt försiktig och han får inte lämna stigen.
Jag har börjat att utsätta Blues för andra miljöer, vi tar det lite långsamt för han stressar lätt upp sig. Han blir framförallt väldigt rädd och stressad av trafik, jag tror faktiskt att det har hänt honom något i samband med trafik. Eftersom jag vill jobba med att han blir lugnare och inte så stressad så ser jag alltid till att han får en vilodag efter en dag med mycket nya intryck. Dagar då vi mest är hemma, då jag ser till att han vilar (jag måste då själv sitta ner och ta det lite lugnt) vi kanske går en kortare promenad i vår skog där jag upplever att han är trygg.
Vi tränar en del, för Blues del blir det mest sitt, ligg och fot och han är riktigt duktig. Sen tränar vi mycket på ögonkontakt, jag vill att han "frågar" innan han tar godis eller leksak. Yatzy och jag tränar mycket rally, jag har anmält till flera tävlingar i augusti och det går riktigt bra nu.
Sen har vi haft ett litet problem med katterna, Blue vallar dem och har t.o.m. nafsat på Ville. det får han inte så klart, men jag tycker att det går bättre och bättre. Han får inte hålla på utan umgås bara med katterna när jag är med. Våra katter har en fristad i köket, för där får inte hundarna vara när inte jag är där ( eftersom Bella stjäl allt hon ser). Vi har en grind in till köket med en liten öppning för katterna, Blue får inte vara i köket om han stressar upp sig för mycket över katterna och han börjar att fatta att katterna är en del av familjen.
Det bästa och viktigast av allt är att alla hundar fungerar så bra ihop. Yatzy, Lycka och Blue leker och verkar trivas tillsammans. Jag har sett flera exempel på att Blue lyssnar på tillsägelser från både Yatzy och Lycka. Bella är ju bara helt fantastisk och jag tror att hon funkar med alla hundar. Hon bara är och alla hundar verkar respektera henne, det är lite häftigt!
Jag tycker att Blue har lugnat ner sig en hel del. Här hemma är han lugn och trygg och våra skogspromenader gillar han. Jag har haft honom lös och det går bra, men jag har honom i långlina när Yatzy är lös, jag vill inte att de två sticker tillsammans. Vi har mycket vilt i skogen både rådjur, harar och vildsvin. Yatzy är väldigt duktig på att vara lös, men så här års är jag väldigt försiktig och han får inte lämna stigen.
Jag har börjat att utsätta Blues för andra miljöer, vi tar det lite långsamt för han stressar lätt upp sig. Han blir framförallt väldigt rädd och stressad av trafik, jag tror faktiskt att det har hänt honom något i samband med trafik. Eftersom jag vill jobba med att han blir lugnare och inte så stressad så ser jag alltid till att han får en vilodag efter en dag med mycket nya intryck. Dagar då vi mest är hemma, då jag ser till att han vilar (jag måste då själv sitta ner och ta det lite lugnt) vi kanske går en kortare promenad i vår skog där jag upplever att han är trygg.
Vi tränar en del, för Blues del blir det mest sitt, ligg och fot och han är riktigt duktig. Sen tränar vi mycket på ögonkontakt, jag vill att han "frågar" innan han tar godis eller leksak. Yatzy och jag tränar mycket rally, jag har anmält till flera tävlingar i augusti och det går riktigt bra nu.
Sen har vi haft ett litet problem med katterna, Blue vallar dem och har t.o.m. nafsat på Ville. det får han inte så klart, men jag tycker att det går bättre och bättre. Han får inte hålla på utan umgås bara med katterna när jag är med. Våra katter har en fristad i köket, för där får inte hundarna vara när inte jag är där ( eftersom Bella stjäl allt hon ser). Vi har en grind in till köket med en liten öppning för katterna, Blue får inte vara i köket om han stressar upp sig för mycket över katterna och han börjar att fatta att katterna är en del av familjen.
Det bästa och viktigast av allt är att alla hundar fungerar så bra ihop. Yatzy, Lycka och Blue leker och verkar trivas tillsammans. Jag har sett flera exempel på att Blue lyssnar på tillsägelser från både Yatzy och Lycka. Bella är ju bara helt fantastisk och jag tror att hon funkar med alla hundar. Hon bara är och alla hundar verkar respektera henne, det är lite häftigt!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

