måndag 12 augusti 2013

RALLY!!

Yatzy och jag går just nu en kurs i rallylydnad på hundskolan i Skövde. Idag var det andra kurstillfället! Yatzy är lite lugnare och mer svårmotiverad än Brynolf. Att han är lite lugnare är väl hans personlighet, men motivationen handlar nog mer om att jag har jobbat mycket mer med Bryn.

Egentligen skulle jag väl kunna träna in skyltarna själv med Yatzy, men sanningen att säga så är jag lite lat när det kommer till att träna och sen tycker jag att det är väldigt roligt att gå på kurs. Dessutom så är det väldigt nyttigt för Yatzy att åka iväg med mig själv och träna på att lyssna på mig trots att det är andra hundar runt omkring.

Första kurstillfället gjorde inte Yatzy så mycket, han var fullt upptagen med att kolla in de andra hundarna och att leta godis på marken som någon tappat. Jag fick trösta mig med att Brynolf vara likadan när vi gick vår första kurs.

Idag däremot var han kanonduktig! Vi tränade höger och vänstersvängar, slalom och spiralen. Jag hade med gott godis och en leksak att busa upp honom med och det gick riktigt bra. Han är en hund som lätt "somnar till" och behöver stressas upp lite.

Nu längtar jag till nästa veckas kurstillfälle och det bästa av allt är att på onsdag ska jag och Brynolf åka på rallyträning  med tävlingsgruppen.

Jag bara älskar rallylydnad!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar