fredag 26 december 2014

Länge sen sist...

Oj så fort hösten har gått! Jag har gjort massor av roliga saker den här hösten.
I slutet av oktober var vi på ett två dagars hundläger, med massor av kul träning. Det var bland annat rallyträning och olika aktiveringar.

Här kommer en liten uppdatering om hundarna:

Brynolf: 
Han mår riktigt bra just nu. Jag var hos Lena Mattson (foderexpert, som bland annat har varit med och utarbetat fodret Standart) i början av november. Jag fick tips på en del tillskott som ska hjälpa honom och jag ser faktiskt skillnad! Han är piggare och orkar mer. Hans päls är mycket bättre, framför allt mjukare. Hans carpalleder  är stabilare och de har inte varit varma under en längre tid.
Jag fick höja hans kortisondos ganska kraftigt i somras, och nu försöker jag försiktigt sänka dosen igen. Min önskan är att han ska kunna stå på en lägre dos kortison och ändå må bra.

I övrigt har Brynolf tränat rallylydnad en del och han är som vanligt duktig.

Bella:
Bella har under hösten gått en kurs i grundlydnad och hon gjorde stora framsteg. Det bästa av allt var att hon tyckte att det var så roligt! Vi har också gått med i en rallyträningsgrupp, där vi tränar på nybörjarskyltarna. Det går riktigt bra och kanske, kanske kan vi tävla i vår/sommar.

Ett litet bakslag hade vi efter en intensiv träningsperiod. Bella var stel och ville inte sitta och efter besök hos Jessica konstaterade vi att hon var stel i nacke och rygg. Hon fick massage och lite vila, så det blev snabbt bättre. Nu värmer vi upp och avslutar med fot på höger sida, för att undvika atthon blir sned och det kommer igen. Jag har också en stege och ett gäng slalompinnar på framsidan av huset, där vi tränar rygg och smidighet regelbundet.

Yatzy: 
Även Yatzy har gått på kurs under hösten. Vi gick en stärk din hundkurs, där vi tränade massor på balans och annat skoj. att jag gick den kursen var för att jag ville göra något annat med Yatzy än att bara träna rally. Ett tag kände jag att han var lite trött på rallyn och den här kursen var bra för vårt samarbete. Det var inga krav och han tyckte verkligen att det var kul!

Yatzy och jag är även med i en träningsgrupp där vi fokuserar på fortsättningsklassens skyltar. Nyttigt för matte som tycker att det är svårt att hålla ordning på sina fötter!

Lycka:
Lilla gumman har blivit stor! Hon har hunnit fylla ett år och har löpt för första gången.
Tidigt i höstas gick vi en kurs som hette följ mig, där vi jobbade mycket med följsamhet och att välja att vara med matte. Lycka gjorde väl ingen succé precis, hon var väldigt ofokuserad och tyckte att de andra hundarna var störtspännande. Det var ändå väldigt bra för henne att vara på kurs och se andra hundar och lite rätt gjorde hon ju ändå.

Vi har faktiskt börjat på en ny kurs nu i december, en noskurs. Vi har gått två gånger och vi arbetar med att hon ska markera en speciell doft (eukalyptus). Vi har också arbeta med föremålssök, att hitta en liten sak som matte har hållit i handen, på en lurvig matta. Detta är helt klart något som Lycka uppskattar, hon tycker att det är jättekul!

Det var lite av det vi har gjort under hösten mina fina hundar och jag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar