onsdag 31 december 2014

Träningstävling

Idag har vi varit på Skövde hundArena och varit med på en träningstävling i rallylydnad. Jag tog med mig Brynolf, Bella och Yatzy. Sara var domare och vi var i inomhushallen som visserligen inte är uppvärmd, men som känns varmare än ute i varje fall.


Bella startade först, min knasiga stolliga Bella! Hon tycker att rally är så kul och hon skuttar runt och sätter sig snett och tycker att det är allmänt störtkul med rallylydnad!
Vi trasslade oss runt och klarade oss utan några jättemissar! Banan avslutades med spring precis innan målskylten och vi mer eller mindre flög av banan i värsta greyhoundstil. Lyckades ändå med snäll domare få 84 poäng!

Sen var det några andra hundar emellan och jag hämtade Yatzy som stod näst på tur. Hann busa med honom med kaninbollen (en stor boll med snöre som är klädd med kaninskinn). Han kändes taggad och hade bra attityd genom hela banan. Tyvärr så gjorde vi tre fel som gav 10 poängs avdrag var. Han ville inte ligga i det kalla gruset, sen satte han sig tydligen inte vid en skylt och det sista felet var mitt fel, jag satte honom bredvid mig istället för framför. Jag hade lagt bollen efter målskylten och det var kanonbra belöning, ska jobba mer med den som belöning. Han slutade på 68 poäng och det var ju lite surt, speciellt med min miss. MEN jag är helnöjd med hans attityd och han hade ett skitbra fot igenom hela banan.

Sen var det bara en hund emellan och jag fick snabbt hämta Brynolf. Hann inte värma upp honom nåt vidare och han var övertaggad i början, men lugnade sig när matte väste SKÄRP DIG! Sen gick det kanon med några småmissar, men inte ett enda sträckt koppel eller att jag flyttade mina fötter. 93 poäng fick han och det är jag mer än helnöjd med.

Sju hundar var det som tävlade idag och lite blandade raser. Brynolf var sist, så sen var det dags för prisutdelning. Yatzy 5:a, Bella 2:a och Brynolf 1:a! Hundarna fick goda ben och matte rabatt på hundkurser som jag helt klart kommer att utnyttja!

Lycka var hemma med husse under tiden vi var iväg och när vi kom hem la jag ett kortare personspår till henne. Hon har bara gått personspår en gång, men hon var jätteduktig. Det är så enkelt att göra och ett väldigt smidigt sätt att aktivera hundarna på.


Ett riktigt toppenavslut på det här året! Jag älskar att göra roliga saker med hundarna och är så nöjd med dem!


GOTT NYTT ÅR!
från mig och mina fina hundar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar