söndag 18 januari 2015

Viltspår

Idag stod det viltspår på hundschemat! Jag spårade en del i höstas, men sen har jag gjort annat och det har inte blivit av på ett tag.

Idag tog jag mig i kragen och jag la spår till alla fyra hundarna.

Bella är väl inte världsbäst på att spåra, men man får inte hoppa över henne för hon vill så gärna hitta en smaskig klöv. :-) Korta, lätta spår fixar hon galant.

Brynolf är otroligt spårsäker och spårar med näsan i backen hela tiden, han klarar vinklar och bloduppehåll utan några problem alls och han älskar att spåra.

Yatzy har inte spårat lika mycket som Brynolf (helt naturligt eftersom han är yngre). Han är fladdrig i sitt spårande och tappar bort spåret med jämna mellanrum. Han börjar då att ringa och hittar spåret efter ett tag om man bara låter honom hålla på. Det som är positivt är att han inte ger sig och jobbar som sjutton. Säkerheten kommer med erfarenhet, det är jag helt säker på, men jag ska inte försvåra spåren för honom just nu, han får inte tappa sugen.

Lycka är jätteduktig och detta med viltspår tycker hon är skoj! Idag la jag ett spår med två vinklar och det var verkligen inga bekymmer. Hon är rätt spårnoga och spårar i lugnt tempo. När vi började spårträningen spårade hon med hög nos, men idag var näsan i backen hela tiden!

Idag blev det rejäl dos av utevistelse för oss eftersom jag passade på att gå en rejäl skogspromenad medan spåren la till sig.

Nu har jag ett gäng trötta hundar här hemma och det känns bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar