söndag 30 mars 2014

Vårens första dag....

Det kanske inte var vårens första dag, men jag älskar den låten med Laleh. Det har varit en fantastisk dag och vi har varit ute hela dagen. Hundarna har solat och lilla Lycka har haft fullt upp med att utforska tomten. Jag har städat uterummet och det känns så bra för där älskar jag att vara på våren och sommaren. Bella är helt överens med mig om det och hon var så lycklig över att kunna hoppa upp i hundsoffan därute. En skogspromenad med de vuxna hundarna hann jag också med, så skönt i skogen så här års!

Bella

Grisöra är gott!

Många nya spännande dofter

spanar lite

på äventyr

Lycka!

Jag har en salukivalp!! Hur detta gick till vet jag inte, men jag är lycklig och lilla Lycka som vi kallar henne är fullkomligt underbar på alla sätt och vis.

Jag samäger henne med kennel Gullmola och i stamtavlan heter hon Gullmola Black Diamond och är en svart och cremefärgad tik. Så underbart vacker!

Vi hämtade henne igår och det är konstigt hur fäst man kan bli vid en hund på bara ett dygn.

Lycka ska ställas ut så småningom, men nu ska vi jobba på att lära känna varandra och se till att Lycka fortsätter att vara den glada och trygga lukitjej som hon är idag.

Ett stort TACK till Gudrun och Alma som har gett mig det stora förtroendet att få ha Lycka hos mig!

Liten tjej i stor biabädd

SÖT!

Lycka i solig soffa

Så trött!



fredag 14 mars 2014

Så fint!

Bild av Nellie Doodles

Om att tappa sugen

Jag har helt tappat sugen, för att träna hund, för att fota, för att blogga.....

Precis så har det känts ett tag nu. Inget kul att träna med hundarna, inget kul att ta med kameran på promenaderna. Har jobbat massor och hundarna har fått promenader, men inget mer (mat och omsorg såklart men inget extra).

Har låtit bli att tänka, men i kväll slog det mig... Det är SORG!

Saknar Dacke så det gör fysiskt ont! Det är svårt att sätta ord på men vår relation var speciell, han fanns där under perioder i livet som var svåra och han var så viktig för mig.

Vet att sorgen bleknar, vet att lusten för hundarna kommer tillbaka, vet allt det där, men just nu kan jag bara känna att jag har förlorat en mycket kär vän och jag får honom aldrig tillbaka.

Så därför tar jag lite paus nu, tar paus från det som inte känns roligt och låter tiden läka. Går långa promenader och umgås med mina hundar helt kravlöst. Skriver här när jag har något skoj att berätta, när lusten återvänder, för det gör den, det vet jag.

Sorry för ett deppigt inlägg, men det var skönt att skriva!




söndag 9 februari 2014

Livet går vidare!


Saknar Dacke oerhört, men klarar av att titta på bilder när han var vid full vigör och inser vilken fantastisk tid vi har haft tillsammans. Jag är så tacksam att jag har fått leva med Dacke, som var en underbar hund och han har lärt mig så mycket. Han har varit oerhört viktig för mig och jag tror att han har haft ett bra liv hos oss.

Nu går livet vidare och jag ska se till att njuta av Bella, Brynolf och Yatzy! Mina fina!

I helgen har vi varit i skogen på rejäla promenader, så skönt för både kropp och själ. I lördags gick vi ordentligt vilse och hamnade helt fel, men det blev väl till slut, blev bara en mycket längre tur än vad som var tänkt från början.  Idag gick vi vår vanliga runda på en timme, som avslutades på fältet med rejäla race för Brynolf och Yatzy. 

Jag har inte orkat träna hundarna så mycket sista tiden, men idag blev det ett rejält pass med alla tre. Jag tränar bakdelskontroll på balansplattan med alla tre. Brynolf och jag tränar apportering och lite rallyövningar, Bella tränar jag mest stadga på då hon gärna reser sig för snabbt. Med Yatzy är det apportering, och stadgetränong som gäller. De är så duktiga alla tre!


Sötnöten Yatzy


Lite trött


Bellagrisen


En tandlös Prinsessa, men vad gör det?


Gäsp, vad jobbig du är!


Kan man vara sötare?


Och så lite uppfriskande dragkamp!










söndag 2 februari 2014

Kampen om tomterenen

Bästa trösten för en ledsen matte är att umgås med mina terrortwins! Idag blev det bus i snön och kamp om en ren med tomteluva.





Jägarna skjuter i skogen, bägge två lyssnar till men fortsätter sedan leken



Yatzy vann!
 (eller så hade Brynolf helt enkelt tröttnat)


Älskade Dacke!

Jag har förlorat en fantastisk vän och det gör mig så ont! Dacke hade ont och ville inte mer, så i fredags tog vi det svåra beslutet att låta honom få somna in.
Min fantastiska hund finns inte hos mig mer och jag saknar honom oerhört!

Det är så här jag vill minnas honom, busig, glad och full av energi:



fotograf: Sara Brorsson





Min fina, fina kille!


Min älskade Dacke! Spring på de gröna ängarna (jag hoppas att det finns många harar att jaga och rådjur att spåra), lek med Diza och stjäl massor av god mat!