måndag 23 juni 2014

Midsommar

Vi har haft fint hundbesök över midsommarhelgen! Linnéa och Anthony och deras fina hundar har varit här.Massor av hundbus blev det förstås och Linnéa som har en ny kamera fotade massor. Det är så härligt att sju hundar kan koppla av tillsammans och att det faktiskt inte märks så mycket att det var så många hundar på liten yta.

Linnéa och lite Bellamys

Alwin och Leia

Leia

Brynolf

Yatzy

Lazze

söndag 8 juni 2014

JUNIHELG!

Idag fyller min mamma 80 år och vi har haft ett släktkalas här. Vi har haft jättetrevligt!

Min systerdotter var här med två av sina hundar greyhounden Gilly och italienska vinthunden Ozzy. Jösses så kära Yatzy och Brynolf blev i Ozzy! Fast Ozzy är en bestämd herre som njöt av uppvaktningen, men fräste till när de blev för närgångna. Bella tog det hela med ro som vanligt och Lycka tyckte att Ozzy var en skoj liten kille och de hade nog kunnat leka om de varit ensamma. Jag tycker att det är så bra att Lycka får träffa nya hundar och människor, det är så nyttigt för en liten salukiflicka!

 Det har ju varit en lite längre helg igen och vädret har varit fantastiskt! Jag har gått härliga promenader, men har fått korta ner dem lite eftersom det har varit så varmt. Jag har tränat Rally med Brynolf och Yatzy. Det gick riktigt bra med Yatzy, vi busade massor med ett gosedjur och avbröt innan han tröttnade. Brynolf  var kanonduktig! Vi tränar på att byta sida både framför och bakom och det går superbra. Sen tränar vi på backa framför, det är svårt, men går framåt. Vi tränar också på konen och det börjar han också fatta, nu ska vi bara öka avståndet lite.
Bella var inte alls träningssugen och Lycka lekte jag mest med, jag tror faktiskt att det är det jag tjänar mest på att göra nu.

Jag har riktigt trötta hundar nu, det är SÅÅ jobbigt att ha hundbesök.


Saluki på grön bädd!

Lycka tycker att vi har ordnat en perfekt liggplats till henne i trädgården. En stor lilja som hon har plattat till, där är det svalt, mjukt och skönt att ligga. Det blir en ny försommar för vackra liljor och i år  kan vi bara skratta åt vår påhittiga busunge!


Kvällslek

Vi leker mycket med Lycka, finns många anledningar till det, det ökar självförtroendet och samarbetsviljan och så hittar vi bra belöningar som vi kan använda när vi tränar.  I lördagskväll lekte Lycka och Lucas med ett kaninskinn, jag tror att det är favoritleken just nu.






Trött och lycklig Lycka!




lördag 7 juni 2014

Sommarens mål

Våren har varit tuff på många sätt, men nu är vi på G igen. Jag har satt upp lite mål för hundträningen under sommaren.

Yatzy:
• komma igång med rallyträningen igen efter ett litet uppehåll. Träna korta pass med massor av lekbelöningar.

• viltspår

• öka fysisk träning, för att öka kondition och styrka ( hoppas på LC- träningar i höst)

Bella
• träna in minst ett nytt trick

Brynolf
• viltspåra

• träna på avancerad klass och mästarklass skyltar.

Lycka
• börja träna in fot

 • viltspåra






tisdag 3 juni 2014

Gullmola Black Diamond

Fina bilder på Lycka 5,5 månader. Fotograf Alma Osk Magnusdottir.










söndag 1 juni 2014

Vinthundsutställning i Ljungbyhed

Vi har haft en fantastiskt härlig långhelg i Skåne! Vi åkte ner i onsdagskväll och checkade in på Skäralids camping. På torsdagen tog vi det lugnt och sov länge och åkte runt och tittade lite bland annat i Svalöv, där vi har bott. Sen hälsade vi på våra gamla grannar. På kvällen gick jag en liten bokskogspromenad, jag älskar verkligen bokskogen på våren. 

På fredagen var det dags för vinthundsklubbens utställning i Ljungbyhed. Linnea kom ner med tåget för att ställ ut Lazze. Vi träffade Gudrun och Alma som har fött upp Lycka (och som jag äger Lycka tillsammans med), de var där med två av sina salukis och lilla söta japanese chin tiken Yoko. Jag har aldrig ställt saluki, så Gudrun fick visa Lycka i valpklassen 4-6 månader och hon vann sin klass! Sen var det en stunds väntan för mig och Linnéa innan det var dags att visa Yatzy och Lazze i öppen klass för hanar. Very good för båda två, inte så kul men så går det ibland. På eftermiddagen var det dags för Lycka att visas i finalringen tillsammans med alla andra vinthundsvalpar i samma ålder. Hon var så trött och orkade inte riktigt och någon placering blev det inte. 

På lördagen var det dags för FCI Euro sighthound show. Lycka tävlade i valpklass igen och blev bästa babysaluki och Yatzy fick very good igen. Lazze fick dock excellent,  men blev inte placerad. Lycka visades i finalringen även på lördagen och hon var lite piggare eftersom hon hade legat och sovit hela dagen. Tyvärr ingen placering, men hon var så duktig! Vi satt kvar och kollade på hela finalen och det var en urtjusig greyhound som blev Best In Show. 

I dag, söndag, var det salukiringens utställning och Lycka blev tvåa i sin klass. Jag hade inte anmält Yatzy till whippetklubbens utställning, så när Lycka var klar begav vi oss hemåt. Stannade en liten stund i Varberg, för att hämta Lucas och sen åkte vi hem. 

Hundarna var överlyckliga att vara hemma igen, det är så härligt att se! Jag är helnöjd med helgen, det har varit så fint väder och jag har sett så många otroligt fina hundar. Det var så roligt att träffa Gudrun och Alma och deras fina hundar. Sen var det så klart extra kul att det gick så bra för Lycka! Att det gick mindre bra för Yatzy spelar ingen roll, för han är bäst i mina ögon i alla fall!




Fina Storm har Bella som kudde
(Seadis Excalibur)

Linnéa och Yoko

Gudrun och Lycka

Storm och Koda (Gullmola Sweet Child O´Mine)

Lazze

Charmtrollet Yoko igen

Koda är trött

Lycka i ringen

lilla hjärtat så duktig!

Hon sprang så fint (i varje fall ibland, för är man bäbis måste man busa också)