Oj så fort hösten har gått! Jag har gjort massor av roliga saker den här hösten.
I slutet av oktober var vi på ett två dagars hundläger, med massor av kul träning. Det var bland annat rallyträning och olika aktiveringar.
Här kommer en liten uppdatering om hundarna:
Brynolf:
Han mår riktigt bra just nu. Jag var hos Lena Mattson (foderexpert, som bland annat har varit med och utarbetat fodret Standart) i början av november. Jag fick tips på en del tillskott som ska hjälpa honom och jag ser faktiskt skillnad! Han är piggare och orkar mer. Hans päls är mycket bättre, framför allt mjukare. Hans carpalleder är stabilare och de har inte varit varma under en längre tid.
Jag fick höja hans kortisondos ganska kraftigt i somras, och nu försöker jag försiktigt sänka dosen igen. Min önskan är att han ska kunna stå på en lägre dos kortison och ändå må bra.
I övrigt har Brynolf tränat rallylydnad en del och han är som vanligt duktig.
Bella:
Bella har under hösten gått en kurs i grundlydnad och hon gjorde stora framsteg. Det bästa av allt var att hon tyckte att det var så roligt! Vi har också gått med i en rallyträningsgrupp, där vi tränar på nybörjarskyltarna. Det går riktigt bra och kanske, kanske kan vi tävla i vår/sommar.
Ett litet bakslag hade vi efter en intensiv träningsperiod. Bella var stel och ville inte sitta och efter besök hos Jessica konstaterade vi att hon var stel i nacke och rygg. Hon fick massage och lite vila, så det blev snabbt bättre. Nu värmer vi upp och avslutar med fot på höger sida, för att undvika atthon blir sned och det kommer igen. Jag har också en stege och ett gäng slalompinnar på framsidan av huset, där vi tränar rygg och smidighet regelbundet.
Yatzy:
Även Yatzy har gått på kurs under hösten. Vi gick en stärk din hundkurs, där vi tränade massor på balans och annat skoj. att jag gick den kursen var för att jag ville göra något annat med Yatzy än att bara träna rally. Ett tag kände jag att han var lite trött på rallyn och den här kursen var bra för vårt samarbete. Det var inga krav och han tyckte verkligen att det var kul!
Yatzy och jag är även med i en träningsgrupp där vi fokuserar på fortsättningsklassens skyltar. Nyttigt för matte som tycker att det är svårt att hålla ordning på sina fötter!
Lycka:
Lilla gumman har blivit stor! Hon har hunnit fylla ett år och har löpt för första gången.
Tidigt i höstas gick vi en kurs som hette följ mig, där vi jobbade mycket med följsamhet och att välja att vara med matte. Lycka gjorde väl ingen succé precis, hon var väldigt ofokuserad och tyckte att de andra hundarna var störtspännande. Det var ändå väldigt bra för henne att vara på kurs och se andra hundar och lite rätt gjorde hon ju ändå.
Vi har faktiskt börjat på en ny kurs nu i december, en noskurs. Vi har gått två gånger och vi arbetar med att hon ska markera en speciell doft (eukalyptus). Vi har också arbeta med föremålssök, att hitta en liten sak som matte har hållit i handen, på en lurvig matta. Detta är helt klart något som Lycka uppskattar, hon tycker att det är jättekul!
Det var lite av det vi har gjort under hösten mina fina hundar och jag!
fredag 26 december 2014
söndag 5 oktober 2014
Sista turen med husbilen för i år?
I helgen har vi varit på tur med husbilen. Först blev det Nyköping och besök hos min mamma. Brynolf och Bella fick vara hemma hos Lucas, men Lycka och Yatzy var med. Hundarna och jag passade på att gå en sväng på stan, alltid nyttigt för mina lantisar.
Jag är så glad att jag bor på landet, där vi bor är det inte så mycket andra hundar och vi möter så gott som aldrig någon. I stan var det massor av hundar på promenad och så trött man blir på folk som har hundarna lösa och noll koll. Vi mötte en hel del hundar som var lösa och sprang en bra bit framför sina ägare och det känns inte riktigt bra, jag har väldigt dåliga erfarenheter av lösa hundar. Lycka tycker inte om hundar hon inte känner, hon blir rädd och så klart kom en lös stor colliehane rusande, han var snäll som tur var, men Lycka blev rädd och höll på att krypa ur selen. Det är så himla onödigt och jag förstår faktiskt inte varför man har hunden lös där det rör sig folk och hundar om man inte har full koll.
I dag har vi varit i Norrköping för att hälsa på husses föräldrar. Där blev det blev en härlig förmiddags promenad, det är ju fantastiskt höstväder nu. Den här promenaden var på landet och vi mötte inte en kotte. Riktigt skönt!
Vi kan konstatera att Lycka faktiskt har lugnat ner sig en hel del och hon har skött sig riktigt bra. Sen är det väldigt kul att se hur bra hon trivs i husbilen!
Jag är så glad att jag bor på landet, där vi bor är det inte så mycket andra hundar och vi möter så gott som aldrig någon. I stan var det massor av hundar på promenad och så trött man blir på folk som har hundarna lösa och noll koll. Vi mötte en hel del hundar som var lösa och sprang en bra bit framför sina ägare och det känns inte riktigt bra, jag har väldigt dåliga erfarenheter av lösa hundar. Lycka tycker inte om hundar hon inte känner, hon blir rädd och så klart kom en lös stor colliehane rusande, han var snäll som tur var, men Lycka blev rädd och höll på att krypa ur selen. Det är så himla onödigt och jag förstår faktiskt inte varför man har hunden lös där det rör sig folk och hundar om man inte har full koll.
I dag har vi varit i Norrköping för att hälsa på husses föräldrar. Där blev det blev en härlig förmiddags promenad, det är ju fantastiskt höstväder nu. Den här promenaden var på landet och vi mötte inte en kotte. Riktigt skönt!
Vi kan konstatera att Lycka faktiskt har lugnat ner sig en hel del och hon har skött sig riktigt bra. Sen är det väldigt kul att se hur bra hon trivs i husbilen!
LC-träning
Förra söndagen var vi på LC-träning. Det var rejält blåsigt, men ljumma vindar så det gjorde inte så mycket.
Yatzy sprang ett lopp själv och ett lopp tillsammans med en annan whippethane. Han var riktigt duktig även om han var rejält trött efter sista loppet. Lycka får inte springa hel bana förrän hon är ett år, men hon fick prova att springa en rakbana. Lilla Lycka fattade precis vad hon skulle göra och sprang i full fart. Nu hoppas jag att vi kan komma iväg på fler träningar och satsa på licenser på bägge två under vintern/våren.
Yatzy sprang ett lopp själv och ett lopp tillsammans med en annan whippethane. Han var riktigt duktig även om han var rejält trött efter sista loppet. Lycka får inte springa hel bana förrän hon är ett år, men hon fick prova att springa en rakbana. Lilla Lycka fattade precis vad hon skulle göra och sprang i full fart. Nu hoppas jag att vi kan komma iväg på fler träningar och satsa på licenser på bägge två under vintern/våren.
Kurser!
Oktober är för mig en riktig kursmånad! Jag går en kurs med Lycka som heter Följ mig. Den handlar om följsamhet och att vilja vara hos matte. Vi jobbar mycket med belöningar, både godis och leksak. Med Yatzy har jag precis börjat en kurs som heter Stärk din hund. Där jobbar vi med balans och styrka för att stärka hundarnas kroppar. Vi jobbar så klart med positiv förstärkning för att stärka samarbetet mellan förare och hund. I morgon börjar jag en ny kurs med Bella, den kursen är en lydnadskurs, där vi framförallt ska träna på grunderna. Bella är rätt duktig, men behöver träna i olika miljöer och tillsammans med andra hundar.
Det är så kul att komma ut med hundarna och få lite ny inspiration i träningen!
Förutom kurser så blir det promenader och så försöker vi spåra en gång i veckan. Sen är det ju massor att träna på mellan kurstillfällena så ja, det är fullt upp!
Det är så kul att komma ut med hundarna och få lite ny inspiration i träningen!
Förutom kurser så blir det promenader och så försöker vi spåra en gång i veckan. Sen är det ju massor att träna på mellan kurstillfällena så ja, det är fullt upp!
söndag 21 september 2014
Ännu en bra vecka!
Jag har så roligt med hundarna! Vi gör massor av kul saker och jag njuter av tiden med dem!
Förra helgen var vi i Skåne på utställning och hur det gick där ska jag skriva om i ett eget inlägg, när jag fått bilderna som Linnéa tog.
Linnéa hängde med oss hem tillsammans med sina hundar. Vi passade på att gå promenader i skogen tillsammans och i tisdags var vi på öppen träning. Jag hade med mig Brynolf och Bella för det var deras tur att komma ut lite. Brynolf var duktig som vanligt och Bella gör stora framsteg, hon tycker att det är så kul att träna.
I onsdags började min kurs med Lycka. Det är en kurs som heter Följ mig och handlar om följsamhet. Lycka hade fullt upp med att kolla in de andra hundarna, men på slutet gick det rätt bra att träna.
I slutet av veckan har vi tagit det lite lugnare, Linnéa åkte hem i onsdagskväll och mina hundar var rejält trötta.
I fredags var vi hos Jessica, för att Bella skulle få lite massage. Hon är bra från sin nackskada nu och det är så skönt. Jag ville ändå att Jessica skulle känna på henne så att det inte kommer tillbaka, men allt var bara bra. Hon kände även igenom Yatzy, för nästa vecka ska vi på LC-träning och jag vill vara säker på att han är helt ok. Han är jämnt musklad och är i fin kondition.
Idag har alla hundarna fått egentid med bara mig, Det tar sin lilla tid när man har fyra hundar, så det tog i stort sett hela dagen. Brynolf och jag gick ut i skogen och plockade svamp, han lufsade runt mig och verkade tycka att det var riktigt skönt. Han fick balansera på lite stenar för att få göra nåt. Vi hittade massor av kantareller. Lycka och jag gick också i skogen, hon var lös och vi tränade på inkallning och att ha koll på mig. Det var full rulle på henne, men hon var riktigt duktig!
Bella och jag cyklade en sväng och sen fick hon gå i lina och hon var lugn och fin. Jag cyklade även med Yatzy, vi tog en tur genom skogen, där Yatzy fick vara lös. Jag cyklade fort och han fick verkligen rasa av sig.
Nu är vi redo för en ny vecka!
Förra helgen var vi i Skåne på utställning och hur det gick där ska jag skriva om i ett eget inlägg, när jag fått bilderna som Linnéa tog.
Linnéa hängde med oss hem tillsammans med sina hundar. Vi passade på att gå promenader i skogen tillsammans och i tisdags var vi på öppen träning. Jag hade med mig Brynolf och Bella för det var deras tur att komma ut lite. Brynolf var duktig som vanligt och Bella gör stora framsteg, hon tycker att det är så kul att träna.
I onsdags började min kurs med Lycka. Det är en kurs som heter Följ mig och handlar om följsamhet. Lycka hade fullt upp med att kolla in de andra hundarna, men på slutet gick det rätt bra att träna.
I slutet av veckan har vi tagit det lite lugnare, Linnéa åkte hem i onsdagskväll och mina hundar var rejält trötta.
I fredags var vi hos Jessica, för att Bella skulle få lite massage. Hon är bra från sin nackskada nu och det är så skönt. Jag ville ändå att Jessica skulle känna på henne så att det inte kommer tillbaka, men allt var bara bra. Hon kände även igenom Yatzy, för nästa vecka ska vi på LC-träning och jag vill vara säker på att han är helt ok. Han är jämnt musklad och är i fin kondition.
Idag har alla hundarna fått egentid med bara mig, Det tar sin lilla tid när man har fyra hundar, så det tog i stort sett hela dagen. Brynolf och jag gick ut i skogen och plockade svamp, han lufsade runt mig och verkade tycka att det var riktigt skönt. Han fick balansera på lite stenar för att få göra nåt. Vi hittade massor av kantareller. Lycka och jag gick också i skogen, hon var lös och vi tränade på inkallning och att ha koll på mig. Det var full rulle på henne, men hon var riktigt duktig!
Bella och jag cyklade en sväng och sen fick hon gå i lina och hon var lugn och fin. Jag cyklade även med Yatzy, vi tog en tur genom skogen, där Yatzy fick vara lös. Jag cyklade fort och han fick verkligen rasa av sig.
Nu är vi redo för en ny vecka!
söndag 7 september 2014
En riktigt bra vecka!
Veckan började med födelsekalas för yngste sonen som fyllde 15 år. Blev inte någon promenad för hundarna på kvällen, men de var trötta ändå. Det är ju så fint väder nu så de är mycket ute i trädgården och så är det ju lite tröttande med kalasgäster.
I tisdags var vi på Skövde hundArena och tränade en sväng. Bella var kanonduktig och det ska bli så kul att gå kurs med henne lite senare i höst! Det gick så klart bra med de andra med även om Yatzy var lite okoncentrerad.
I onsdagskväll var det en inofficiell tävling i rallylydnad på hundArenan. Det var elva ekipage som tävlade och jag ställde upp med Yatzy och Brynolf. Det är så kul att jag får tävla med Brynolf, även om det inte är på riktigt! Bägge killarna var superduktiga!
Yatzy la sig inte vid en skylt, men annars skötte han sig kanon, han blev fyra med 86 poäng och det är jag väldigt nöjd med! Nu får jag ta mig i kragen, lita på honom och ställa upp i en officiell tävling!
Brynolf, lille gubben, var superduktig som vanligt och den här gången sabbade inte matte för honom, så vi vann! Vi fick 98 poäng och jag är såå stolt över min rallykille!
I torsdags var vi på hundpromenad på Billingen, det var minst 30 hundar som med sina mattar och hussar gick en promenad tillsammans. Husse var med så vi hade med oss alla hundarna. Det gick jättebra och Lycka var inte alls så rädd som förra gången.
I fredags blev det välbehövlig vila för både matte och hundar (förutom den vanliga morgonrundan), jag körde bara lite lekträning med Lycka på kvällen.
Igår (lördag) gick vi en rejäl skogspromenad och eftersom det var rätt varmt igår så hade jag ett gäng riktigt trötta hundar med mig hem.
Idag blir det spår och sen ser vi fram emot en ny intensiv vecka!
I tisdags var vi på Skövde hundArena och tränade en sväng. Bella var kanonduktig och det ska bli så kul att gå kurs med henne lite senare i höst! Det gick så klart bra med de andra med även om Yatzy var lite okoncentrerad.
I onsdagskväll var det en inofficiell tävling i rallylydnad på hundArenan. Det var elva ekipage som tävlade och jag ställde upp med Yatzy och Brynolf. Det är så kul att jag får tävla med Brynolf, även om det inte är på riktigt! Bägge killarna var superduktiga!
Yatzy la sig inte vid en skylt, men annars skötte han sig kanon, han blev fyra med 86 poäng och det är jag väldigt nöjd med! Nu får jag ta mig i kragen, lita på honom och ställa upp i en officiell tävling!
Brynolf, lille gubben, var superduktig som vanligt och den här gången sabbade inte matte för honom, så vi vann! Vi fick 98 poäng och jag är såå stolt över min rallykille!
I torsdags var vi på hundpromenad på Billingen, det var minst 30 hundar som med sina mattar och hussar gick en promenad tillsammans. Husse var med så vi hade med oss alla hundarna. Det gick jättebra och Lycka var inte alls så rädd som förra gången.
I fredags blev det välbehövlig vila för både matte och hundar (förutom den vanliga morgonrundan), jag körde bara lite lekträning med Lycka på kvällen.
Igår (lördag) gick vi en rejäl skogspromenad och eftersom det var rätt varmt igår så hade jag ett gäng riktigt trötta hundar med mig hem.
Idag blir det spår och sen ser vi fram emot en ny intensiv vecka!
Födelsedagsvovvar!
I torsdags fyllde Yatzy två år och veckan innan fyllde Brynolf fyra år!
Mina fina pojkar, ser fram emot många år med er!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)