Jag såg verkligen fram emot julledigheten och att hinna med hundarna ordentligt och gå långa promenader.
Så blev det inte, första dagen på ledigheten vaknade jag med halsont och har sedan dess varit rejält förkyld.
På annandagen kände jag mig bättre och då gick vi milen i Rankås och det var dumt för dagen efter blev jag sämre igen.
Så hundarna har inte fått så mycket motion eller annat aktivitet tyvärr.
Linnéa, Anthony och deras hundar har varit här och det har så klart varit jättemysigt. Nu har Anthony åkt hem för att jobba, men Linnéa ska stanna till efter nyår. Nu har jag en veckas ledighet kvar och jag hoppas att jag kan fylla de dagarna med promenader i det vackra vintervädret.
tisdag 30 december 2014
måndag 29 december 2014
Vårens mål!
Nu är det snart Nytt År och dags att tänka ut lite nya mål
Bella:
Få bättre stadga i sitt, ligg och stå.
Tävla i nybörjarklass
Spåra
Kunna markera eucalyptus (minst tre burkar)
Slå på en ringklocka med tassen
Brynolf:
Träna in avancerade klassens skyltar.
Spåra
Kunna markera eukalyptus (minst tre burkar)
Slå på en ringklocka med tassen
Yatzy:
Kunna markera eucalyptus (minst tre burkar)
Få bättre stadga i sitt, ligg och stå.
Tävla i nybörjarklass
Spåra
Slå på en ringklocka med tassen
Lycka:
Få säkrare fot, sitt och ligg
Spåra
Hitta eukalyptus som är gömt inomhus.
Slå på en ringklocka med tassen
Bella:
Få bättre stadga i sitt, ligg och stå.
Tävla i nybörjarklass
Spåra
Kunna markera eucalyptus (minst tre burkar)
Slå på en ringklocka med tassen
Brynolf:
Träna in avancerade klassens skyltar.
Spåra
Kunna markera eukalyptus (minst tre burkar)
Slå på en ringklocka med tassen
Yatzy:
Kunna markera eucalyptus (minst tre burkar)
Få bättre stadga i sitt, ligg och stå.
Tävla i nybörjarklass
Spåra
Slå på en ringklocka med tassen
Lycka:
Få säkrare fot, sitt och ligg
Spåra
Hitta eukalyptus som är gömt inomhus.
Slå på en ringklocka med tassen
söndag 28 december 2014
Höstens mål
Då var det dags att utvärdera höstens mål:
Yatzy:
Träna på lydnadsmomenten som vi lärde oss på lydnadshelgen i Varberg. Fortsätta med massor av lekbelöningar.
Inte alls faktiskt, det har blivit rallylydnad istället, med massor av lekbelöningar!
Spåra (vilt eller person)
Japp spårat har vi gjort, inte jättemånga gånger men innan det blev så mörkt på kvällarna blev det en gång i veckan.
Regelbunden cykelmotion för att öka konditionen.
Nej inte många gånger alls faktiskt
lära in minst ett nytt trix
Nämen inte det heller, om vi inte räknar stå på balansboll!
Bella:
träna rallylydnad, med massor av glädje och godis
JA! Det har vi verkligen gjort!
lära in minst ett nytt trix
Ja backa framifrån och snurr vid fotgående (rallymoment, räknas kanske inte?)
Brynolf:
Fortsätta med rallyskyltarna i avancerad och mästarklass
Ja det har vi gjort, han kan inte alla men en hel del.
lära in minst ett nytt trix
Nope
Spåra
Ja
Se till att Brynolf får 2-3 vilodagar i veckan.
Det har han fått och det har han behövt.
Lycka:
Träna på sitt, ligg och fot.
Fot är hon duktig på, sitt när hon vill själv ( och om jag har godis i handen), ligger gör hon om man lockar med godis. En envis tjej är det!
Träna med klicker och att jobba på att hon ska bjuda på beteenden.
Inte mycket alla faktiskt
Prova på att spåra.
Ja spårat har vi gjort och det passar lilla damen fint.
Framförallt ska vi ha en skön höst och gå långa härliga promenader!
Det har vi absolut gjort!!
Yatzy:
Träna på lydnadsmomenten som vi lärde oss på lydnadshelgen i Varberg. Fortsätta med massor av lekbelöningar.
Inte alls faktiskt, det har blivit rallylydnad istället, med massor av lekbelöningar!
Spåra (vilt eller person)
Japp spårat har vi gjort, inte jättemånga gånger men innan det blev så mörkt på kvällarna blev det en gång i veckan.
Regelbunden cykelmotion för att öka konditionen.
Nej inte många gånger alls faktiskt
lära in minst ett nytt trix
Nämen inte det heller, om vi inte räknar stå på balansboll!
Bella:
träna rallylydnad, med massor av glädje och godis
JA! Det har vi verkligen gjort!
lära in minst ett nytt trix
Ja backa framifrån och snurr vid fotgående (rallymoment, räknas kanske inte?)
Brynolf:
Fortsätta med rallyskyltarna i avancerad och mästarklass
Ja det har vi gjort, han kan inte alla men en hel del.
lära in minst ett nytt trix
Nope
Spåra
Ja
Se till att Brynolf får 2-3 vilodagar i veckan.
Det har han fått och det har han behövt.
Lycka:
Träna på sitt, ligg och fot.
Fot är hon duktig på, sitt när hon vill själv ( och om jag har godis i handen), ligger gör hon om man lockar med godis. En envis tjej är det!
Träna med klicker och att jobba på att hon ska bjuda på beteenden.
Inte mycket alla faktiskt
Prova på att spåra.
Ja spårat har vi gjort och det passar lilla damen fint.
Framförallt ska vi ha en skön höst och gå långa härliga promenader!
Det har vi absolut gjort!!
fredag 26 december 2014
Länge sen sist...
Oj så fort hösten har gått! Jag har gjort massor av roliga saker den här hösten.
I slutet av oktober var vi på ett två dagars hundläger, med massor av kul träning. Det var bland annat rallyträning och olika aktiveringar.
Här kommer en liten uppdatering om hundarna:
Brynolf:
Han mår riktigt bra just nu. Jag var hos Lena Mattson (foderexpert, som bland annat har varit med och utarbetat fodret Standart) i början av november. Jag fick tips på en del tillskott som ska hjälpa honom och jag ser faktiskt skillnad! Han är piggare och orkar mer. Hans päls är mycket bättre, framför allt mjukare. Hans carpalleder är stabilare och de har inte varit varma under en längre tid.
Jag fick höja hans kortisondos ganska kraftigt i somras, och nu försöker jag försiktigt sänka dosen igen. Min önskan är att han ska kunna stå på en lägre dos kortison och ändå må bra.
I övrigt har Brynolf tränat rallylydnad en del och han är som vanligt duktig.
Bella:
Bella har under hösten gått en kurs i grundlydnad och hon gjorde stora framsteg. Det bästa av allt var att hon tyckte att det var så roligt! Vi har också gått med i en rallyträningsgrupp, där vi tränar på nybörjarskyltarna. Det går riktigt bra och kanske, kanske kan vi tävla i vår/sommar.
Ett litet bakslag hade vi efter en intensiv träningsperiod. Bella var stel och ville inte sitta och efter besök hos Jessica konstaterade vi att hon var stel i nacke och rygg. Hon fick massage och lite vila, så det blev snabbt bättre. Nu värmer vi upp och avslutar med fot på höger sida, för att undvika atthon blir sned och det kommer igen. Jag har också en stege och ett gäng slalompinnar på framsidan av huset, där vi tränar rygg och smidighet regelbundet.
Yatzy:
Även Yatzy har gått på kurs under hösten. Vi gick en stärk din hundkurs, där vi tränade massor på balans och annat skoj. att jag gick den kursen var för att jag ville göra något annat med Yatzy än att bara träna rally. Ett tag kände jag att han var lite trött på rallyn och den här kursen var bra för vårt samarbete. Det var inga krav och han tyckte verkligen att det var kul!
Yatzy och jag är även med i en träningsgrupp där vi fokuserar på fortsättningsklassens skyltar. Nyttigt för matte som tycker att det är svårt att hålla ordning på sina fötter!
Lycka:
Lilla gumman har blivit stor! Hon har hunnit fylla ett år och har löpt för första gången.
Tidigt i höstas gick vi en kurs som hette följ mig, där vi jobbade mycket med följsamhet och att välja att vara med matte. Lycka gjorde väl ingen succé precis, hon var väldigt ofokuserad och tyckte att de andra hundarna var störtspännande. Det var ändå väldigt bra för henne att vara på kurs och se andra hundar och lite rätt gjorde hon ju ändå.
Vi har faktiskt börjat på en ny kurs nu i december, en noskurs. Vi har gått två gånger och vi arbetar med att hon ska markera en speciell doft (eukalyptus). Vi har också arbeta med föremålssök, att hitta en liten sak som matte har hållit i handen, på en lurvig matta. Detta är helt klart något som Lycka uppskattar, hon tycker att det är jättekul!
Det var lite av det vi har gjort under hösten mina fina hundar och jag!
I slutet av oktober var vi på ett två dagars hundläger, med massor av kul träning. Det var bland annat rallyträning och olika aktiveringar.
Här kommer en liten uppdatering om hundarna:
Brynolf:
Han mår riktigt bra just nu. Jag var hos Lena Mattson (foderexpert, som bland annat har varit med och utarbetat fodret Standart) i början av november. Jag fick tips på en del tillskott som ska hjälpa honom och jag ser faktiskt skillnad! Han är piggare och orkar mer. Hans päls är mycket bättre, framför allt mjukare. Hans carpalleder är stabilare och de har inte varit varma under en längre tid.
Jag fick höja hans kortisondos ganska kraftigt i somras, och nu försöker jag försiktigt sänka dosen igen. Min önskan är att han ska kunna stå på en lägre dos kortison och ändå må bra.
I övrigt har Brynolf tränat rallylydnad en del och han är som vanligt duktig.
Bella:
Bella har under hösten gått en kurs i grundlydnad och hon gjorde stora framsteg. Det bästa av allt var att hon tyckte att det var så roligt! Vi har också gått med i en rallyträningsgrupp, där vi tränar på nybörjarskyltarna. Det går riktigt bra och kanske, kanske kan vi tävla i vår/sommar.
Ett litet bakslag hade vi efter en intensiv träningsperiod. Bella var stel och ville inte sitta och efter besök hos Jessica konstaterade vi att hon var stel i nacke och rygg. Hon fick massage och lite vila, så det blev snabbt bättre. Nu värmer vi upp och avslutar med fot på höger sida, för att undvika atthon blir sned och det kommer igen. Jag har också en stege och ett gäng slalompinnar på framsidan av huset, där vi tränar rygg och smidighet regelbundet.
Yatzy:
Även Yatzy har gått på kurs under hösten. Vi gick en stärk din hundkurs, där vi tränade massor på balans och annat skoj. att jag gick den kursen var för att jag ville göra något annat med Yatzy än att bara träna rally. Ett tag kände jag att han var lite trött på rallyn och den här kursen var bra för vårt samarbete. Det var inga krav och han tyckte verkligen att det var kul!
Yatzy och jag är även med i en träningsgrupp där vi fokuserar på fortsättningsklassens skyltar. Nyttigt för matte som tycker att det är svårt att hålla ordning på sina fötter!
Lycka:
Lilla gumman har blivit stor! Hon har hunnit fylla ett år och har löpt för första gången.
Tidigt i höstas gick vi en kurs som hette följ mig, där vi jobbade mycket med följsamhet och att välja att vara med matte. Lycka gjorde väl ingen succé precis, hon var väldigt ofokuserad och tyckte att de andra hundarna var störtspännande. Det var ändå väldigt bra för henne att vara på kurs och se andra hundar och lite rätt gjorde hon ju ändå.
Vi har faktiskt börjat på en ny kurs nu i december, en noskurs. Vi har gått två gånger och vi arbetar med att hon ska markera en speciell doft (eukalyptus). Vi har också arbeta med föremålssök, att hitta en liten sak som matte har hållit i handen, på en lurvig matta. Detta är helt klart något som Lycka uppskattar, hon tycker att det är jättekul!
Det var lite av det vi har gjort under hösten mina fina hundar och jag!
söndag 5 oktober 2014
Sista turen med husbilen för i år?
I helgen har vi varit på tur med husbilen. Först blev det Nyköping och besök hos min mamma. Brynolf och Bella fick vara hemma hos Lucas, men Lycka och Yatzy var med. Hundarna och jag passade på att gå en sväng på stan, alltid nyttigt för mina lantisar.
Jag är så glad att jag bor på landet, där vi bor är det inte så mycket andra hundar och vi möter så gott som aldrig någon. I stan var det massor av hundar på promenad och så trött man blir på folk som har hundarna lösa och noll koll. Vi mötte en hel del hundar som var lösa och sprang en bra bit framför sina ägare och det känns inte riktigt bra, jag har väldigt dåliga erfarenheter av lösa hundar. Lycka tycker inte om hundar hon inte känner, hon blir rädd och så klart kom en lös stor colliehane rusande, han var snäll som tur var, men Lycka blev rädd och höll på att krypa ur selen. Det är så himla onödigt och jag förstår faktiskt inte varför man har hunden lös där det rör sig folk och hundar om man inte har full koll.
I dag har vi varit i Norrköping för att hälsa på husses föräldrar. Där blev det blev en härlig förmiddags promenad, det är ju fantastiskt höstväder nu. Den här promenaden var på landet och vi mötte inte en kotte. Riktigt skönt!
Vi kan konstatera att Lycka faktiskt har lugnat ner sig en hel del och hon har skött sig riktigt bra. Sen är det väldigt kul att se hur bra hon trivs i husbilen!
Jag är så glad att jag bor på landet, där vi bor är det inte så mycket andra hundar och vi möter så gott som aldrig någon. I stan var det massor av hundar på promenad och så trött man blir på folk som har hundarna lösa och noll koll. Vi mötte en hel del hundar som var lösa och sprang en bra bit framför sina ägare och det känns inte riktigt bra, jag har väldigt dåliga erfarenheter av lösa hundar. Lycka tycker inte om hundar hon inte känner, hon blir rädd och så klart kom en lös stor colliehane rusande, han var snäll som tur var, men Lycka blev rädd och höll på att krypa ur selen. Det är så himla onödigt och jag förstår faktiskt inte varför man har hunden lös där det rör sig folk och hundar om man inte har full koll.
I dag har vi varit i Norrköping för att hälsa på husses föräldrar. Där blev det blev en härlig förmiddags promenad, det är ju fantastiskt höstväder nu. Den här promenaden var på landet och vi mötte inte en kotte. Riktigt skönt!
Vi kan konstatera att Lycka faktiskt har lugnat ner sig en hel del och hon har skött sig riktigt bra. Sen är det väldigt kul att se hur bra hon trivs i husbilen!
LC-träning
Förra söndagen var vi på LC-träning. Det var rejält blåsigt, men ljumma vindar så det gjorde inte så mycket.
Yatzy sprang ett lopp själv och ett lopp tillsammans med en annan whippethane. Han var riktigt duktig även om han var rejält trött efter sista loppet. Lycka får inte springa hel bana förrän hon är ett år, men hon fick prova att springa en rakbana. Lilla Lycka fattade precis vad hon skulle göra och sprang i full fart. Nu hoppas jag att vi kan komma iväg på fler träningar och satsa på licenser på bägge två under vintern/våren.
Yatzy sprang ett lopp själv och ett lopp tillsammans med en annan whippethane. Han var riktigt duktig även om han var rejält trött efter sista loppet. Lycka får inte springa hel bana förrän hon är ett år, men hon fick prova att springa en rakbana. Lilla Lycka fattade precis vad hon skulle göra och sprang i full fart. Nu hoppas jag att vi kan komma iväg på fler träningar och satsa på licenser på bägge två under vintern/våren.
Kurser!
Oktober är för mig en riktig kursmånad! Jag går en kurs med Lycka som heter Följ mig. Den handlar om följsamhet och att vilja vara hos matte. Vi jobbar mycket med belöningar, både godis och leksak. Med Yatzy har jag precis börjat en kurs som heter Stärk din hund. Där jobbar vi med balans och styrka för att stärka hundarnas kroppar. Vi jobbar så klart med positiv förstärkning för att stärka samarbetet mellan förare och hund. I morgon börjar jag en ny kurs med Bella, den kursen är en lydnadskurs, där vi framförallt ska träna på grunderna. Bella är rätt duktig, men behöver träna i olika miljöer och tillsammans med andra hundar.
Det är så kul att komma ut med hundarna och få lite ny inspiration i träningen!
Förutom kurser så blir det promenader och så försöker vi spåra en gång i veckan. Sen är det ju massor att träna på mellan kurstillfällena så ja, det är fullt upp!
Det är så kul att komma ut med hundarna och få lite ny inspiration i träningen!
Förutom kurser så blir det promenader och så försöker vi spåra en gång i veckan. Sen är det ju massor att träna på mellan kurstillfällena så ja, det är fullt upp!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)