söndag 9 februari 2014

Livet går vidare!


Saknar Dacke oerhört, men klarar av att titta på bilder när han var vid full vigör och inser vilken fantastisk tid vi har haft tillsammans. Jag är så tacksam att jag har fått leva med Dacke, som var en underbar hund och han har lärt mig så mycket. Han har varit oerhört viktig för mig och jag tror att han har haft ett bra liv hos oss.

Nu går livet vidare och jag ska se till att njuta av Bella, Brynolf och Yatzy! Mina fina!

I helgen har vi varit i skogen på rejäla promenader, så skönt för både kropp och själ. I lördags gick vi ordentligt vilse och hamnade helt fel, men det blev väl till slut, blev bara en mycket längre tur än vad som var tänkt från början.  Idag gick vi vår vanliga runda på en timme, som avslutades på fältet med rejäla race för Brynolf och Yatzy. 

Jag har inte orkat träna hundarna så mycket sista tiden, men idag blev det ett rejält pass med alla tre. Jag tränar bakdelskontroll på balansplattan med alla tre. Brynolf och jag tränar apportering och lite rallyövningar, Bella tränar jag mest stadga på då hon gärna reser sig för snabbt. Med Yatzy är det apportering, och stadgetränong som gäller. De är så duktiga alla tre!


Sötnöten Yatzy


Lite trött


Bellagrisen


En tandlös Prinsessa, men vad gör det?


Gäsp, vad jobbig du är!


Kan man vara sötare?


Och så lite uppfriskande dragkamp!










söndag 2 februari 2014

Kampen om tomterenen

Bästa trösten för en ledsen matte är att umgås med mina terrortwins! Idag blev det bus i snön och kamp om en ren med tomteluva.





Jägarna skjuter i skogen, bägge två lyssnar till men fortsätter sedan leken



Yatzy vann!
 (eller så hade Brynolf helt enkelt tröttnat)


Älskade Dacke!

Jag har förlorat en fantastisk vän och det gör mig så ont! Dacke hade ont och ville inte mer, så i fredags tog vi det svåra beslutet att låta honom få somna in.
Min fantastiska hund finns inte hos mig mer och jag saknar honom oerhört!

Det är så här jag vill minnas honom, busig, glad och full av energi:



fotograf: Sara Brorsson





Min fina, fina kille!


Min älskade Dacke! Spring på de gröna ängarna (jag hoppas att det finns många harar att jaga och rådjur att spåra), lek med Diza och stjäl massor av god mat! 



lördag 25 januari 2014

Massage



I går var jag och hundarna i Ljung hos Jessica för massage. Hundarna älskar sin massage och bilderna nedan är ett bevis för det. För efteråt när vi satt och pratade lite så hoppade de upp på massagebordet igen för mera skön massage. Att whipparna hoppar och studsar är inte så förvånande, men jag har nog aldrig sett Bella hoppa upp på ett bord.

Alla hundarna är mjuka och fina i sina muskler och det känns bra. Bella fick en muskelskada vid ena bogen när hon krockade med Brynolf i somras, den har Jessica jobbat med och den är nästan borta nu. Dacke har inte så mycket muskler kvar, men han njuter av massage framförallt på tassar och ben.

Kan man få lite mer, tack?


Bella och Brynolf
                                        
Bella undrar hur länge hon ska behöva vänta!

måndag 13 januari 2014

Vinterpromenad

Så äntligen kom vintern på riktigt, men inte mer snö än att vi kunde ge oss ut i skogen. Härligt med helg och promenader i dagsljus! 


måndag 6 januari 2014

Nu är jullovet slut!




I dag är det sista dagen på julledigheten, känns som om jag har varit ledig länge, men jag vet att när jag kommer till jobbet i morgon kommer det att kännas som jag bara varit hemma en helg. Tur att jag har ett jobb som jag trivs med, någon jobbångest har jag inte.

Ledigheten har varit skön, jag har hunnit med att umgås med familjen, varit ute i skogen så gott som varje dag och tagit det riktigt lugnt. Hundarna och jag har promenerat en del, Yatzy och Brynolf har varit lösa mycket, under kontrollerade former. De är riktigt duktiga,  Brynolf är otroligt lydig och det känns som om Yatzy är på väg att bli det också. Vi har inte tränat så mycket, men lite tricksträning och balansträning ute har det blivit. De har också fått massage av Jessica, uppskattat som alltid!

Nu får vi börja med mörka kvällspromenader igen, men snart blir det ljusare på kvällarna igen.


Dacke har fått tag på just det benet som alla fyra vill ha och han är väldigt nöjd med sig själv!

Brynolf har fått en kong fylld med mjukost och har en något udda ätstil.

Yatzy och Lazze, så goa vänner!

Bella gillar också ben.

Måste ju bara visa Linnéas jukklapp, en tavla på hennes älsklingar som Ammi har gjort.






fredag 3 januari 2014

Mål för 2014

Med förra året i åtanke är min högsta dröm att hundarna ska vara friska och må bra, det är det absolut viktigaste för mig när det gäller hundarna!

Om de håller sig friska och skadefria har jag satt upp följande mål för oss:

Dacke:  Han ska bara få må bra och göra det han vill.  Jag ska lägga in så mycket egentid för honom som jag hinner och orkar.

Bella: Hennes mål ska vara att för skojs skull lära sig en nybörjarbana i rallylydnad. Grädden på moset vore ju om vi kunde ställa upp på en tävling. Man ska ju sikta mot stjärorna eller hur?

Brynolf: Prio ett med honom är så klart att han ska må bra och bara göra så mycket som han mår bra av, men jag tror att han kan och VILL nå detta mål: lära sig alla skyltarna i avancerad klass och klara banor enligt den klassen.

Yatzy: Han har fått flera mål, men jag tror inte något av dem är omöjliga att uppfylla. Hans första mål är att tävla i nybörjarklass med godkänt resultat. Mål nummer två är att han ska ställas ut regelbundet och det vore riktigt kul om vi kunde få ett cert. Han sista mål är att ta licens i lurecoursing.

Jag ser fram emot ett riktigt roligt hundår 2014!