söndag 25 maj 2014

Yatzy jobbar inte utan lön

Yatzys och min rallyträning står lite och stampar just nu. Han kan alla skyltar och riktigt bra till och med. I alla fall så länge jag har godis i handen, utan godis så tittar han bara på mig och kan med lite övertalning slött sätta sig ner. Han har verkligen stenkoll på om godiset är i handen eller nerstoppat i fickan. Det känns inte så kul, för jag vill ju att han ska tycka om att träna, precis som Brynolf gör.

Nu ska jag prova en ny plan, jag ska byta den mesta belöningen mot massor av bus med leksak och bara ha godis ibland, men då mer som en överraskning. Vi ska börja om och bara träna korta pass.
Vi får se hur det går, men tänker inte tävla förrän vi hittar glädjen igen.

Lycka-vår renaste hund!

Lycka älska vatten! Bäst av allt är diken där man kan springa i full fart så att vattnet sprutar. När hon blir trött lägger hon sig ner i vattnet och lyckan lyser i ögonen på henne. Så efter varje skogspromenad måste Lycka duscha av sig all lera och lortigt vatten, det innebär i princip varje dag och det gör vårt lilla yrväder till vår renaste hund (efter promenaderna).

onsdag 21 maj 2014

Pilgrimsvandring

I söndags var jag,  min kompis Karin, Yatzy och Bella på en vandring på pilgrimsleden mellan Gudhem och Varnhem. En liten nätt promenad på 2.7 mil. Så vacker det var, så skönt väder, så trevligt sällskap och så långt!

Vi var åtta mattar och tolv hundar, så lugna och fina hundar! Inget gruff, ingen som spände sig, bara lite glada skall mellan varven, precis som det ska va!

Åtta timmar med fika pauser inräknade tog det och oj så trötta vi var när vi kom hem.

Fotograf till dessa vackra bilder är Sofia Nilsson https://www.facebook.com/frokennilssonfoto



Första stoppet, frukt och vattenpaus


Så vackert!

underbart väder


Här tror jag att vi hade gått 1,5 mil och var lite trötta

Bella och Yatzy passade på att vila

Det gick mycket uppför

En rad av hundar och människor mot den blå himlen!


Bella njuter av det svala vattnet i bäcken strax innan Varnhem

Så glad jag var att se kyrkan i Varnhem!

Dagen efter var vi rätt möra, men idag känns allt som vanligt igen!


tisdag 13 maj 2014

Träning på hundArena Skövde

Ikväll har vi varit på öppen hundträning på hundArena Skövde. Jag hade med mig alla hundarna och de var så duktiga.

Fast det höll på att gå tokigt för Bella. Släppte henne på den inhägnade appellplanen för att träna inkallning. När jag tog av henne kopplet satte hon full fart och sprang rätt in i staketet och fastnade. Lilla gumman som hon skrek och så rädd hon blev. Jag tror att hon blev mest rädd, fast hon ömmade lite när jag böjde och klämde på frambenet. Jag får kolla ordentligt i morgon annars får jag ringa till Jessica och be henne känna igenom henne. Mitt dumma nöt, jag borde förstås ha visat henne staketet innan jag släppte henne. Inte lätt för en sprallig greyhound att se ett fårnät när man kommer i full fart.

Jag tränade inte nåt med Bella efter det, mer än att hon fick gå i ett par stegar. De låg på marken just för att kunna låta hundarna gå där och träna på att lyfta på alla tassarna ordentligt.

Lycka är mest med för miljöträningen, men idag tränade jag sitt och handtarget i närheten av en annan hund som tränade rally. Det funkade kanon, hon är så lugn och fin, och riktigt duktig på detta är hon nu. Jag håller också på att träna ögonkontakt, men det går sämre hon har inte fattat det riktigt än. Vi tar det lugnt, hon är bara fem månader så vi hinner. Min tanke är att börja träna rally med henne, men det är ingen brådska med det. Hemma tränar jag mycket på inkallning och på att hon ska vara uppmärksam på mig när vi är  i skogen. Hon håller sig skapligt nära och kommer direkt när jag ropar, så det funkar bra. Hon har också lärt sig att hoppa upp på stenar och det gör hon spontant hela tiden när vi är i skogen.

Brynolf fick gå en rallybana först på vänster sida och sen på höger sida. Han är så duktig och tycker att det är sååå kul. Det är så roligt att träna med honom och det gör inget att han är lite slarvig ibland. Just nu mår han väldigt bra och jag har till och med fått ner honom lite i vikt utan att han har blivit helt matfixerad. Känns stabilt med hans sjukdom just nu och jag vet hur jag ska göra de gånger han blir sämre (vilket jag vet att han kommer att bli mellan varven). Enda biverkan på kortisonet som jag kan se nu är att han är väldigt tunnpälsad, men det gör inte ett skit.

Yatzy fick såklart träna han med. Vi tränade först på fot och kontakt med massor av klick och godis och sen gick  vi samma bana som jag gjorde med Bryn. Jag tycker att han är mycket gladare när vi tränar nu, han är duktig på fot och sitt framför funkar kanon. Sen tappar han fokus ibland och att hålla koncentrationen en hel bana är svårt. Han gör helt klart stora framsteg och jag glömmer ibland att han inte ens är två år. Det bästa av allt är att han tycker att det är kul, så jag tror att resten kommer av sig själv med ålder och positiv träning.

Är så glad för mina hundar, de är guldkanten i tillvaron!


måndag 12 maj 2014

Bilder vid havet på fina hundar!

När Linnéa och jag promenerade vid havet så passade vi på att försöka ta lite uppställningsbilder och huvudbilder på hundarna. Riktigt nöjd med många av bilderna, med en så vacker bakgrund.

Alwin

Leia


Vacker

mattes vackra!

Dessa ögon, jag smälter!


massor av valppäls

Lazze, mattegris

hihi vilken kul bild!

Yatzy väntar på sin tur

Yatzy spanar på fåglar


finaste fina Yatzy!



Leia och Lycka

Systrar

så fina båda två!


Liten och stor, Lycka och Alwin!

Syskonbus

Massor av bus i helgen blev det förstås för Lycka och Leia, som inte har träffats sen vi hämtade hem dem. De hade sååå kul! 










Varberg

I helgen var jag, Yatzy och Lycka i Varberg och hälsade på Linnéa, Anthony och deras fina hundar. Vi hade så fint väder och vi var nere vid havet både på lördagen och söndagen. Älskar havet!