lördag 14 december 2013

Varför har jag hund?

För några år sedan var jag på en föreläsning med Kerstin Malm som handlade om samspelet mellan människa och hund. En mycket bra föreläsning! Förra veckan läste jag hennes bok, som heter Hunden, Människan, Relationen.

Boken tar upp vad som formar en hund och lite vad man kan påverka själv som hundägare, inga nyheter kanske men alltid bra att läsa igen för man glömmer ju.
 Det som fick mig att fundera var kapitlen som handlar om att analysera sig själv som hundägare. 

Varför har jag hund? Har alltid haft är ju inget svar egentligen. Jag är uppvuxen med hund och det har på något vis varit självklart att jag ska ha hund. Men varför då?

Kerstin Malm har gjort en behovsmodell om olika  anledningar till varför man vill leva med hund. Hittar mig själv ganska snabbt, närhet till djur och natur känns som en stor anledning. Hundarna får mig att komma ut i skogen och jag är helt fascinerad av att leva tillsammans med en annan art. Att umgås med hundarna ger mig lugn och avkoppling från mitt jobb som är rätt stressigt ( men vansinnigt roligt). 

Sen hittar jag även mig själv i anledningen till att ha hund handlar om att  få och ge kärlek. Jag har mycket starka känslor för mina hundar. 

Sen finns det saker jag inte alls känner igen mig i som status, prestige och prestation. Tycker att det är kul att tävla och träna men känner ingen prestige och är ingen tävlingsmänniska. 
Självhävdelse, behov av försvar och ett maktbehov är jag nog rätt fri från, Mina hundar är rätt vilda, olydiga och glada, så det känns inte som jag varken har eller vill ha villkorslös lydnad på dem. 

Problemen som Kerstin tar upp när det gäller att få och ge kärlek är att hunden blir för bunden till sin ägare och kan må dåligt i vissa situationer. Fast jag tror inte att det är riktigt så hos oss, jag är borta en del dagtid och då får andra familjemedlemmar eller vår hundvakt ta hand om hundarna, så de är rätt vana att klara sig utan mig.  Ändå kan det vara bra att tänka på eftersom jag vet att hundarna är ganska mattebundna.

Vad man än har för anledning till att ha hund är det ändå viktigt att vara medveten om att man har skaffat hunden för sin egen skull och det är vårt ansvar att visa våra hundar stor respekt och ge dem ett bra liv, fullt med omsorger och aktivering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar