söndag 29 september 2013

Sköna söndag!

I dag har vi haft en riktigt skön söndag, med en lång eftermiddagspromenad. Sen Brynolf och Yatzy var på rådjursjakt är Yatzy helt rådjursfixerad, han letar rådjur hela tiden och är svår att ha lös. Idag fick han leka med Brynolf på ett fält som jag hade kollat av ordentligt. De lekte en stund sen började han leta rådjur och då åkte kopplet på igen. Sen fck han gå i långlina resten av promenaden. Förhoppningsvis får jag ordning på honom så småningom. Brynolf är som tur är lätt att ha lös och är riktigt lydig.

Kameran var med för en gång skull, så här kommer bilder från en härlig höstsöndag i slutet  av september:



Yatzy patzy


Duktiga killar!

Spanar efter rådjur

Varmt och skönt väder. 

Nosar 

Full rulle



Långt där borta är de!

Fina killen!

Sessan


Mattes gris

Whippetrally

Idag har det blivit mycket rally för mig och mina underbara whippetpojkar! Det var hundensdag på Arken Zoo idag och hundskolan hade rallyuppvisning utanför butiken. Jag var där med både Brynolf och Yatzy och vi fick köra en kul och lite fartig bana. Båda grabbarn var så duktiga, Brynolf är bara bäst, han älskar verkligen rally! Yatzy har blivit så duktig och kanske kan vi snart tävla.  Det gör mig så glad att jag har så duktiga whippets!

Jag passade också på att beställa rallyskylthållare av tassashop som var där och visade vad de säljer. En träningsloggbok fick det också bli, behöver strukturera upp träningarna lite mer.  

Några bilder kommer också, fotograf till dem är Sara Brorsson. 

Rallybanan


Yatzy går fot. 

söndag 22 september 2013

Jag älskar hösten!

Jag tycker att hösten är underbar, härlig luft och så skönt i skogen! Ok då, mörkret är inte så kul, men än så länge hinner jag gå i skogen när jag kommer hem från jobbet och helgerna är så härliga.
I lördags gick jag, Bella, Yatzy och Brynolf till Tibro och hem igen. Vi gick till Tibro på härliga skogsvägar och hem på ett nerlagt järnvägsspår. Vet inte hur långt det är men gissar på 1,5 mil och vi var ute lite mer än tre timmar.

Idag har vi varit ute och spårat, Yatzy var lite okoncentrerad men kom rätt till slut. han har ju inte spårat så många gånger och är med tanke på det riktigt duktig. Brynolf är helt grym, han tar vinklar och bloduppehåll utan problem. Idag la jag spåret över viltstigar med flit och det var jättemycket färska spår i leran. Vi spårade även över en liten bäck och han tog det utan större problem. Jag är så himla stolt över honom! Det bästa av allt är att de är så trötta och nöjda när vi har spårat och det känns bra att börja veckan med trötta hundar, för jag har massor att göra på jobbet.

Lita på hunden

I dag när jag spårade med Yatzy och Brynolf, glömde jag att ta med snitslar för att markera spårslutet. Yatzy kändes väldigt okoncentrerad och dinglade lite hit och dit. Jag var helt säker på att han hade tappat spåret och skulle koppla upp honom när han helt plötsligt hittade klöven, precis där jag hade lagt den. Vad lärde jag mig på det då? Lita på hunden!!

måndag 16 september 2013

Rallykalle

I kväll var det dags för rallykurs igen. Jag tycker nog att Yatzy gör framsteg, han börjar bli riktigt duktig. Jag fick väldigt bra tips på hur jag ska få honom att ligga kvar, så det blir en av veckans mål, att få honom att ligga kvar medan jag går runt honom. Mitt andra mål är att han ska bli bättre på höger ingång. Mattes lille rallykalle!

lördag 14 september 2013

LC

Idag har jag, Bella och Yatzy varit på LC-träning i Mariestad. Skitskoj, med alla möjliga olika vinthundsraser: saluki, borzoi, afghan, galgo espanol, greyhound och whippet så klart.

Bella får bara springa för att hon tycker att det är så vansinnigt roligt och Yatzy testade detta med LC för första gången. Förhoppningen är att han ska ta licens så småningom.

Bella var riktigt taggad och sprang så fort att hon gick omkulli en sväng. Hon reste sig snabbt igen, men såg inte trasan så hon sprang bort till publiken där hon hittade ett kaninskinn, lilla tokfian! Jag hämtade henne och släppte henne på luren igen, hon slutförde loppet fint, hon är faktiskt riktigt snabb!

Sen var det Yazys tur, jag lät honom stå och titta lite på andra lopp innan det var hans tur och han var klart och tydligt intresserad :)
Han fattade direkt och sprang riktigt bra! Mattes lille bebis är en stor kille nu!

Vi ska helt klart köra igen, LC är kul och jag har sagt det förut, men det är sååå häftigt att se hundarna göra det som de ursprungligen är avlade för.

torsdag 12 september 2013

Rallyträning med Yatzy och Brynolf

I måndags började Yatzy och jag en ny rallykurs, rally 1 banor. På den här kursen kommer vi att träna på att gå banor med nybörjarklassens skyltar. Yatzy var riktigt duktig, han är duktig på fot och svängar. Det vi behöver träna mer på är att ta bort godiset succesivt och ligg kvar. Han är skitsnabb på att resa sig när han ska ligga. Han lägger sig, men reser sig lika fort igen. Så till på måndag ska jag träna på sitt, ligg och stå och att han ska vara kvar i rätt position tills jag säger något annat.

I går kväll var jag och Brynolf på privatlektion med Sara tillsammans med Kerstin och Hulda. Det var jättenyttig träning, Sara hade lagt ut massa leksaker på planen och vi skulle gå en fortsättningsbana utan koppel. Det var så svårt till att börja med, Brynolf ville gärna kolla på sakerna och tog tillfället iakt några gånger. Sen tränade vi mycket på fotpositioner och det är Brynolf riktigt duktig på. JAG behöver träna på fortsättningsskyltarna och så ska jag träna Brynolf med störningar i form av favoritleksakerna. Några bilder har jag inte från Yatzys träning, men i går kväll var Linnéa med och tog några bilder.


fläskfilé är gott

fot

360 grader vänster i snabbt tempo

fot igen