fredag 17 juli 2015

Det går bra!

Nu har Blue varit här i två och en halv vecka. Det går riktigt bra, han är en helt annan typ av hund än vad jag är van vid, men det är SÅÅ intressant och jag får tänka till hur jag ska göra.

Nu jobbar jag mycket på rutiner och att skapa lugn hos honom eftersom han lätt stressar upp sig. Vi går lugna promenader i skogen varje dag och Blue får vara i långlina, han är riktigt lyhörd, men eftersom vi har fruktansvärt mycket rådjur här vill jag se hur stort viltintresset är innan jag släpper honom helt.

Jag har även börjat att träna lite annat, mest kontaktövningar, men även raka sitt, ligg och fotposition med kontakt. Han är väldigt rolig att träna med och fattar så snabbt.

Han funkar bra med de andra hundarna, han går upp i stress ibland och börjar då valla de andra hundarna, men det bryter jag och han börjar faktiskt fatta att det inte är ok. Lycka var lite rädd för honom i början, men det har släppt som tur är.

Här kommer lite bilder från en skön sommardag i trädgården:













måndag 13 juli 2015

En liten Blå

Impulsiv har jag alltid varit och hade man frågat mig för mindre än en månad sedan så skulle det bara vara tre hundar här hemma. Tankarna har dock funnits att jag vill ha en mer arbetsvillig hund så småningom (om några år).

Men.... Så dök han upp, en blå liten kille ursprungligen från Irland, men har varit i Sverige sen i början av april i en annan familj. Han hamnade här lite hastigt och lustigt och inte hade jag hjärta att han skulle flytta igen. Nervös och stressad var han, men jag såg att under den stressade ytan finns en hund som bara vill vara till lags.

SÅÅÅ nu har vi fyra hundar igen och jag har skaffat mig MASSOR av jobb i denna kille som kommer att behöva aktiveras rejält.

Blue som han heter är en colliemix, ser ut som en bordercollie och är vackert bluemerlefärgad.
Här kommer han:

Får jag stanna här?

Här kommer jag

Snygg profil

En hund som är lätt att tycka om!

Long time no seen

Det var länge sedan jag skrev sist, det har varit en kämpig vår rent känslomässigt. Saknar Brynolf så mycket!  Eftersom jag startade den här bloggen precis innan vi hämtade Brynolf så har det känts som hans blogg. Jag funderade ett tag på att lägga ner bloggen, men nu kör jag igen, det har ju handlat lika mycket om mina andra hundar.  Jag tycker att det är roligt att skriva, det blir min dagbok över hundlivet och om någon vill läsa så är det bara roligt.

Vad har hänt sen i maj då? Ja lite allt möjligt. Yatzy har fått ett godkänt resultat i rally och Lycka har löpt. Jag har ställt Yatzy på en tvådagarsutställning i Tvååker, det blev very good båda dagarna.

Jag har gått två kurser i vår avancerad klass i rally med Yatzy (egentligen var Brynolf anmäld). Yatzy klarade det jättebra och det var roligt att träna andra saker än bara nybörjarklass. Lycka blev anmäld till rallykurs men  började såklart att löpa så Yatzy fick hoppa in i hennes ställe.

Sen har vi såklart tränat massor hemma, spårat och gått massor av promenader. Det får nog räcka som summering av blogguppehållet. Här kommer några bilder på de finaste jag vet:



Yatzy spanar lite

Finaste killen!

Lycka hur vacker som helst!


Älskade Bella med sitt fina hjärta på sidan



söndag 3 maj 2015

En härlig helg i maj!

I helgen har Linnéa, Anthony och deras hundar varit här. Vi har gjort massor av skoj med hundarna.
I fredags var vi på stadsvandring med lite parkourträning och så passade jag på med lite rallyträning med Yatzy på torget. Sen blev det en skogspromenad på kvällen. 

I lördags var det 5 cm snö när jag vaknade och det var kallt, så på förmiddagen tog vi det lite lugnt. På eftermiddagen åkte vi till Tibro, vi gjorde en rallybana på en grusplan. Yatzy var riktigt duktig! Det känns kul för snart ska vi tävla! När vi kom hem cyklade jag med Yatzy och Bella, medan Linnéa körde kickbike med Lycka, hon är riktigt duktig och tycker att det är så kul! Sen fick Linnéas hundar också testa kickbiken. 

Vi avslutade dagen med att Lazze och Yatzy fick springa på fältet. 

Idag har vi gått en promenad på lite mer än en mil innan det var dags för Linnéa och Anthony att ta tåget hem. Vi ses snart igen!


Till och med sitt och ligg fungerade fint! Här ska han precis sätta sig.

Fin kontakt! Belönade bara med leksak under banan den här gången, då han blir så fixerad vid godis.


onsdag 15 april 2015

Nu kör vi!

Nu har jag kört igång Yatzys rallyträning igen! Det är snart dags för vårens och sommarens tävlingar. Vi ska bara jobba med uthållighet och glädje, för han kan alla skyltar. Han känns mycket gladare och mer harmonisk, så i vår ska vi ha kul!

Idag var Lycka och jag på kurs. Vi tränade på inkallning i lina och Lycka var så duktig. Hon är mycket öppnare och mer intresserad av träning, så nu har jag anmält henne till en rallykurs. Nog ska hon klara av att lära sig nybörjarklassens skyltar.

Bella får bara trick och balansträning som hon älskar. Jag vill inte köra rally med henne, eftersom det är så mycket fot och hon blir sned i nacken. Men hon är glad bara hon får godis!

Känns som att det blir en härlig vår!

fredag 10 april 2015

Aldrig någonsin stryp på mina hundar!

Att det fortfarande finns hundägare som använder stryp på sina hundar är för mig en gåta. Jag har också använt stryp, för länge sedan innan jag visste bättre, men trodde att folk precis som jag har förstått hur stor skada det kan göra.


söndag 5 april 2015

Promenad på Ryds ängar

Idag var husse och jag på en promenad på Ryds ängar, jag bara måste gå där minst en gång varje vår. Det växer så otroligt mycket blå och vitsippor där, det är så vackert!

Hundarna uppskattar att gå på nya platser, det märks. Vi njöt alla fem av det vackra vårvädret!

Lycka, fina busfian!

Yatzy, fina killen!

Bella, min fina prinsessa!
Blåsippor mina absoluta favoritblommor

vitsippor och vårlök är fina de med