lördag 13 april 2013

Hunderbar dag!

Idag har vi haft en härlig dag! Yatzy och jag åkte till Skövde hundskola för en inspirationsdag i att visa hund på utställning, med Susanne Andreasson Weiszbach som är hundinstruktör, föder upp dvärgschnauzer och sysslar mycket med hundutställning. Det var en toppenbra kurs!

Jag hade anmält mig och Brynolf, men kände att Yatzy behövde komma ut och se lite andra hundar så jag bytte hund. Yatzy är utställd flera gånger och är duktig på att stå still och visa upp sig. Han var jätteduktig, men jag lärde mig massor! Nu vet jag bättre hur jag ska visa hundarna och vad vi ska träna på hemma både med Brynolf och Yatzy.

När jag kom hem så var det bara att ta hand om de tre hundar som legat i soffan med husse (som är sjuk) hela dagen. Först cyklade jag med Brynolf och Bella, jag cyklade genom skogen, lerigt och isigt, så det var spännande. I skogen kunde Brynolf vara lös och det tyckte han var toppen, äntligen lite fart på matte! Till och från skogen har vi grusvägar och där fick även Brynolf vara kopplad. Bella älskar att springa bredvid cykeln och rejält trötta blev de bägge två.

När vi kom hem tog jag ut Yatzy och Brynolf i stora kohagen och släppte dem. Yatzy var ju trött av kursen, men han behövde springa av sig lite. De är så duktiga, springer runt mig i stora cirklar, men kommer direkt jag ropar.

Sen var det Dackes tur, han fick gå på en lite kortare promenad med BARA mig och det uppskattar han verkligen! Han är så himla mysig, vi gick lite runt kohagen och längs gärdena och han njöt! Sen fick han hoppa upp på lite mindre stenar och så avslutade vi rundan med att han fick leta godis, sen var han nöjd.

Nu har jag hört att det ska bli varmare väder och det är verkligen efterlängtat!

1 kommentar: