måndag 1 april 2013

Rally!!

Idag var det avslutning på rallylydnadskursen som jag har gått i vår. Vi var utomhus och hade en liten tävling som avslutning. Jag trodde faktiskt inte att det skulle gå så bra, då Brynolf är väldigt frusen och normalt tycker illa om att sitta och ligga på kall mark. Vädret var helt ok, lite kallt i vinden men solen sken. Jag värmde upp ordentlig med några sitt och ligg med bus och leksak som belöning . Jag har upptäckt att han blir mer taggad om man busar upp honom lite innan vi tränar.

Eftersom det var tävling fick vi inte ha godis eller leksak synligt. Vi körde på och han var SÅ duktig, jag fick peppa lite men inte så mycket. Vi fick avdrag för EN nosning ett par sneda positioner och för att han vid ett tillfälle hoppade upp på mig. Vi kom på andra plats och 94p, lite snäll bedömning av Sara kanske, men jag är skitnöjd med min fina whippetkille. Som pris fick vi en påse naturtugg, mycket uppskattat!

Brynolf känns mycket mer sansad nu, han har verkligen mognat i vinter. Jag har lärt mig under kursen att  vara tydligare och ställa större krav på ett korrekt utförande. Jag känner också att Brynolf klarar lite större krav nu, när han slarvar eller gör fel säger jag bara ett kort fel och så går vi ett par steg och gör om momentet. Gör han rätt då så får han massor av beröm så klart och det har gjort att både jag och Brynolf är mer noggranna nu.

Ett stort TACK till Sara på hundskolan för en rolig och lärorik kurs! (Jag vet att Sara är här och läser ibland så jag hoppas att hälsningen går fram)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar