söndag 12 maj 2013

Lite allt möjligt

Vi har haft en både bra och dålig helg. Dålig för att Dacke har varit dålig, i fredagsmorse så hängde inte hans högra bakben med alls.  Jag blev superstressad och var helt säker på att nu är det kört, men han vilade lite och sen blev det bättre. Hela fredagen så såg man att att det högra bakbenet inte riktigt hängde med och baktassarna var otäckt kalla, men vartefter dagen gick så blev det bättre och bättre. Han har inte fått gå på några promenader alls och nu är han som vanligt igen, mycket svag i bakvagnen, men inte värre än att han hoppar upp i sängen och soffan utan problem. Igår kväll var han med mig ut i lilla kohagen när jag plockade vitsippor och då var han glad och sprang runt lite. Han får vila ett par dagar till och sen är det nog så att Dacke får nöja sig med lite kortare promenader.

Sen var det ju en bra helg också, Linnéa har varit här och vi hittar alltid på så mycket skoj med hundarna.
I lördags så la vi viltspår, Brynolf och Ellie har ju spårat en del förut, men jag tror att det var över ett år sedan som vi spårade sist. Alwin, Yatzy och Lazze har aldrig spårat förut, så det var spännande att se hur det skulle gå för dem. Alla tre nybörjarna fick korta spår på ca 75 m och alla tre var duktiga om än lite osäkra på vad de skulle göra. Yatzy var så söt, han nosade på varenda blodfläck och gick så långsamt, men han spårade helt rätt hela spåret så det känns som att det här verkligen är något för honom.

Ellie och Brynolf fick också kortare spår än vad vi har lagt förut eftersom det var så länge sedan. Det blev ca 200 m och eftersom jag inte kunde låta bli så la jag en vinkel till Brynolf också. Ellie var säker och spårade lugnt och fint som vanligt. Brynolf var så duktig, lite bråttom har han men inte värre än att jag kan gå raskt efter honom, vinkeln klarade han utan några som helst problem. Nu får det bli lite skärpning på mig och jag måste helt klart spåra oftare.

Bella fick inte spåra den här gången, hon fick hänga med matte på en cykeltur istället. Vi pausade lite och passade på att träna lite balans genom att hon fick hoppa upp på små och stora stenar. Bella älskar att springa bredvid cykeln, så hon var nöjd hon med.

Idag har vi varit på hundutställning i Lidköping. Jag ställde ut Brynolf och Yatzy och Linnéa Lazze och Alwin. Småkillarna gick i valpklass, Lazze kom tvåa med hp och Yatzy fyra. Brynolf gjorde debut i öppen klass och fick excellent, men blev inte placerad. Han fick en väldigt fin kritik och den blev jag jätteglad för. Bägge mina grabbar skötte sig exemplariskt, de är underbara bägge två!

Nu har Linnéa, Anthony och deras gäng åkt hem, det är alltid så kul att ha dem här! Nu har lugnet lagt sig över Nolåsen och jag tror att Brynolf och Yatzy behöver vila upp sig, för det har varit intensiva dagar med MYCKET bus i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar