fredag 27 juni 2014

En vecka i juni

Den här veckan har vi tagit det lugnt, jag har läst massor. Något jag inte hinner under terminerna, men det har blivit tid för hundarna också. Vi har gått promenader som vanligt, inte jättelånga eftersom det varit varmt och dessutom har jag varit ensam hemma så jag har inte kunnat lämna Lycka hemma så hon har fått följa med på de flesta promenaderna. Jag ser ingen anledning till att hon ska tränas i att vara helt ensam eftersom hon aldrig kommer att behöva vara det. Ensam tillsammans med en av hundarna eller om husse eller lillhusse är hemma klarar hon fint. Vi har tränat lite som vanligt. Lycka tränar jag mycket på kontakt, vi ska snart börja på valpkurs. Yatzy och jag tränar rally med mycket bus med leksak och det går framåt, han tycker att det är roligare! Brynolf gillar rallyträning skarpt för då får man GODIS! Bella har inte riktigt varit sig själv, så vi har bara kört några sitt och sånt hon redan kan.

Förutom sånt som vi alltid gör så har vi varit på SkövdehundArena och tränat. Yatzy gick en helbana uppdelat på tre gånger med paus emellan. Lycka fick bara vara och träna på kontakt med störning, vilket gick fint! Bella och Brynolf fick vara hemma i soffan, de har inte mått sitt bästa någon av dem så det var skönt för dem.

I torsdags var jag, Yatzy och Lycka på en hundpromenad på Billingen tillsammans med en hel hög andra hundar. Lycka tyckte att det var jätteläskigt och var riktigt nervig faktiskt. Hon lugnade sig efter ett tag, men detta ska jag göra om för det var väldigt nyttigt. Vi träffade en annan salukitik där, en riktig goding!

I dag var det dags för nästa hundaktivitet. Vi har varit hos Jessica och hundarna har fått massage. Jessica hade en kurskompis hos sig, Josefine, som fick massera hon med. Fick min förklaring till varför Bella varit låg. Hon skadade sig mer än jag trodde när hon dundrade in i staketet för en månad sen. Hon har troligtvis haft ont och felbelastat och på grund av det fått muskelknutor. Tur att jag har Jessica! Hon löste upp en del och sen ska vi tillbaks igen om ett par veckor. Hon får röra sig som vanligt fram till dess och Jessica är bara bäst, så det kommer att bli bra igen. Jag har visserligen sett att Bella inte riktigt varit sig själv och inte rört sig riktigt som hon brukar, men att det var så här illa hade jag ingen aning om ( jag har skyllt på värmen, åldern mm). Tänk så många hundar som går och har ont utan att ägarna vet om det.

Brynolf är sämre igen, han klarar sig  inte på den dos kortison han har gått på så nu ska jag höja dosen permanent. Han stödjer inte riktigt på bakbenen, troligtvis har han ont i tår och knän. Detta har gjort att han överbelastat karpalleden fram. Jag fick rådet av Jessica att köpa back on track benskydd och det har jag redan beställt. Han får bara lätt massage, men mår gott av det. Min lille skrutt, är rädd att han inte blir någon gammal hund, men han ska ha det så bra det går så länge han är glad.

Lycka fick också lite massage, hon vill göra som de stora! Lilla stumpan låg still för det hade hon sett att man skulle göra. Lite skeptisk såg hon ut, men efter en liten stund tyckte hon att det var skönt.



Yatzy och Josefine

Njuter!


Lycka vill göra som de stora kompisarna

Bella och Brynolf väntar på sin tur

Bella och Jessica


Så skönt!




1 kommentar:

  1. Det är jag som ska tacka Er!! Det är alltid så mysigt när du och dina hundar kommer :) / Jessica

    SvaraRadera