söndag 6 juli 2014

Sommar, när den är som bäst!

Jag har en underbar ledighet! Vi tar det lugnt och bara njuter. Ibland tycker jag att jag bor på världens vackraste plats! Inte så speciellt egentligen kanske, men så lugnt och så grönt. En stor flock svartvita kor betar  fridfullt vid tomtgränsen, vi har utsikt över åkrar och ängar och en härlig skog på bara några minuters promenadavstånd. En helt perfekt plats att bo på för mig, min familj och våra hundar!

Vi går i skogen i stort sett varje dag, Lycka kan hänga med på lite längre rundor nu och hon behöver rasa av sig regelbundet.

 Jag tränar Lycka på inkallning med visselpipa och det går riktigt bra. Visselpipan betyder att matte sticker och när hon kommer ifatt mig ( vilket i och för sig inte tar många sekunder) så blir det lek med ett kaninskinn.

Yatzy får gå med koppel eller lina i skogen, eftersom han inte är viltsäker. Av erfarenhet från de whippar jag har haft så  är åldern mellan ett och två värst ur jaktsynpunkt, det gäller att han inte lyckas, dessutom kan man inte släppa en hund som inte lyder så bra den här årstiden. Vi kör med lina över sommaren så får vi se hur det går till hösten. Jag har under senaste veckan cyklat några gånger med honom för att öka konditionen, jag hoppas på LC-träningar i höst.

Brynolf min lille skrutt däremot är lös för det mesta, han lyder så fort matte ropar, mattes älskade lille gryn! Ett veterinärbesök väntar på torsdag, men det orkar jag inte skriva om nu.

Bella är fortfarande inte riktigt bra i kroppen, går lite stelt och med korta steg när hon blir trött. Så vi tar det lite lugnt, men gå promenader vill Bella absolut för det (och mat) är livets stora glädjeämnen!

Lite annat har vi också hittat på. Lycka har fått gå en stadspromenad utan några hundkompisar med sig, det gick riktigt bra och hon tittade nyfiket på allt konstigt som finns i stora staden Skövde. Hon har också fått hänga med till Hjo och titta på folk och båtar, den gången följde även Yatzy med.

Jag har varit på Skövde hundArena på rallyträning. Den här gången fick Yatzy och Brynolf hänga med. Brynolf var så duktig! Han gick en mästarklassbana och var jätteduktig! Han (och jag) kan inte riktigt alla skyltar, men vi jobbade på efter bästa förmåga och min Bryn är bara bäst. Yatzy tränade på en nybörjarbana, vi kämpar på och det går framåt, men fortfarande vill han bestämma när vi har tränat klart. Då var det kanon att Brynolf var med för när Yatzy la av så bytte jag bara hund en stund och sen när det var Yatzys tur igen så var han lite mera taggad en stund.

I morgon ska jag försöka ta fram kameran, för det är en väldig aktivitet på hundarna här i trädgården under dagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar