söndag 31 augusti 2014

Viltspår

Idag blev det viltspår igen! Är så nöjd med mig själv och mina hundar, känns skönt att de har fått använda sin näsa och hjärna ordentligt. Det finns ingenting som de blir så trötta av som att spåra. 

Alla fyra var så duktiga, Bella fick ett ganska kort spår och hon spårar noga, men det är väldigt tydligt att hon inte orkar mer än korta spår, i alla fall just nu. Lycka fick också ett ganska kort spår, hon är superduktig, men har lite för bråttom, så vi ska träna på att spåra lite långsammare. Yatzy spårar SÅ noggrant och det märks att han verkligen koncentrerar sig. Tror att han kan bli riktigt bra på detta! Brynolf är ju den som har spårat mest och han är jätteduktig, jag ville fota när de spårade och med kamera och spårlina i handen så tappade jag Bryn. Han satte full fart, men jag lät honom springa, tänkte att han klarar spåret själv. Efter en liten stund kom jag på att Lyckas spår låg precis efter så jag tänkte att nu fortsätter han väl på nästa också, men när jag kom till spårslut så satt han där med spetsade öron och väntade på mig, så duktig! Han undrade nog var jag tog vägen!


Bästa motivationen för att Bella ska spåra är att hon får gnaga rejält på klöven när vi kommer hem.
Hon bar klöven hela vägen hem och jäklar om någon annan av hundarna kommer i närheten, då blir snälla Bella en TIGER!

Brynolf innan jag tappade honom!


Var tog du vägen?
Knyt upp klöven nu då!

Hon fick jobba lite innan hon fick koll på var spåret gick, jag stod bara stilla och väntade.

Sen bar det av...

i full fart


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar