söndag 31 augusti 2014

Staketbygge


Jag visste att salukis kan hoppa högt, men hoppades att vårt staket skulle hålla Lycka inne. Icke sa Nicke, igår flög hon över. 

Grannens hund, en japansk spets, var lös och sprang hem till oss och då tog Lycka sig ut. Jag såg rumpan på henne när hon  i full fart jagade hem spetsen. Grannen har lantbruk och Lycka tänkte minsann inte komma till matte när hon hittat ett så kul ställe! Hönsen var som tur i hönsgård, men där skuttade hon runt ett tag och hoppades nog att de skulle komma ut ur hönshuset igen, dit de stackars hönsen flydde när det kom ett svart monster farande. När matte kom (och först lockade med snäll röst men efter ett tag övergick lockandet till ett mer hotfullt röstläge) så for hon ut på ett stort fält och sprang stora ärevarv. När jag beslöt mig för att gå hem och hämta en hundkompis skuttade hon glatt med, men på vägen hem gick vi förbi kohagen.... In där for hon i full fart mot det 100-tal kossor som går i hagen. Som tur var satte en ko full fart mot henne och då blev det svarta monstret lite rädd och sprang hemåt. Men nu var hon helt hög och tänkte inte gå in på tomten. Så jag hämtade Yatzy och gick iväg en liten bit, Lycka skuttade glatt med. Jag nonchalerade henne helt och började leka med Yatzy och han fick hoppa upp på stenar. Då minsann ville hon vara med och kom skuttande upp på stenen hon med. HA! Fångad! Den fällan kommer hon nog aldrig gå i igen.

Nu fanns det bara två alternativ, Lycka kopplad på tomten eller högre staket. Inte mycket att fundera på, klart att hon ska springa på tomten! Kollade lite med salukifolk och fick till svar att 1.80 till 2 meter är det som behövs. Nu har ju Lycka världens bästa husse så stakethöjningen påbörjades direkt och nu har vi ett två meter högt staket runt hela tomten! Håll nu alla tummar ni har att detta ska hålla det svarta monstret kvar på tomten.

Och ifall ni undrar så har jag pratat med grannen och lilla spetsen är oskadd, men hon lär nog inte komma hit igen, för jäklar vad hon hon fick springa med ett salukimonster i hälarna!

Världens bästa husse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar