söndag 20 mars 2011

Solig söndag

Idag är det underbart väder och snön som föll häromdagen är på väg att smälta bort. Våren närmar sig med stormsteg!

Jag passade på att ta ut hundarna i kohagen för fotografering. Brynolf är så svår att fota, antingen står han med nosen i marken eller så springer han ur bild. Att få honom att sitta still så länge att man hinner ta ett bra foto är näst intill omöjligt. Jag fick några riktigt fina bilder på Dacke och en huvudbild på Bella som jag är riktigt nöjd med.

Jag måste ta mig i kragen och lära mig min kamera lite bättre, för det är verkligen kul att fota hundarna.


Nosen i marken på jakt efter godsaker




Springa fort, fort!



Fina, duktiga Brynolf!







 Bella spanar på rådjur


 Så fin!

Min fina!


Vad finns under snön?

Jag är bäst!

Full fart

Så duktig!

måndag 14 mars 2011

Viltspår 2

I fredagskväll var Linnéa och Linus här på lite tacos, så mysigt. Linnéa och jag gick först en lite sväng med hundarna. Vi syns väl i kvällsmörkret!


Malte, Mozart och Ellie



I helgen har jag varit och ridit, i söndags for jag av när vi galopperade. Jag slog mig inte som tur var!
Det har ju blivit promenader såklart, vädret har varit rätt skapligt. I söndags gick Lucas och hans kompis en sväng med Dacke och Bella så då var Brynolf och jag ute i skogen själva. Det är bra  för honom att vara själv med mig ibland också.

Idag har vi spårat tillsammans med Linnéa och hennes hundar. Jag la lite längre spår ca 100 m. Ganska raka spår alla tre.

Bella tappade spåret och gick runt lite hur som helst, hon fick upp det igen ca 10 meter innan spårslutet så avslutet blev ok. När jag har funderat lite om anledningen till att det inte gick så bra så tror jag att jag gick för nära spåret när jag gick tillbaka för hon drog sig åt det hållet. Nästa gång ska jag lägga spåret i en stor böj för att se om det går bättre. Hon blev väldigt glad när hon kom fram till klöven och ville inte släppa, så hon fick ha den en stund men sen fick jag ta den. Nästa gång ska jag ta med mig extra gott godis att byta med för frolic ville hon inte ha istället.

Dacke SPRANG sitt spår i full fart jag hade fullt sjå att hinna med. Jag tyckte hela tiden att han var en bra bit vid sidan av spåret, men hittade rätt på en gång. Där ser man hur viktigt det är att lita på sin hund. Nästa gång ska jag lägga några vinklar så att han tvingas att spåra lite lugnare och så ska jag låta spåret ligga lite längre så att det lägger sig bättre.

Så var det Brynolf, lilla gubben var så duktig. Lugnt och stadigt med nosen i marken hela tiden. Han ska också få ett lite svårare spår nästa gång. Han tycker att det är så skoj och lekte med klöven en bra stund efteråt.

Linnéas hundar var också duktiga och nu finns det sex trötta hundar (och två mattar)  i Skövdetrakten.

Så här ser det ut hemma hos oss ikväll:


fredag 11 mars 2011

Vårkänslor

Idag skiner solen! Sen att det ska bli skitväder ikväll bryr jag mig inte om just nu. Vi har precis kommit hem från en härlig skogspromenad, välbehövligt eftersom vi inte kom ut alls igår. Idag hade vi sällskap av Ville också, även han har väl vårkänslor.

Jag gjorde en sökruta, första gången för Brynolf, men han är ju van att leta godis så det fattade han direkt.



Blå, blå underbar himmel!

Snart blir det vitsippor här, jag längtar!


Fint sällskap i skogen

Brynolf på äventyr



Här får vi vänta medans matte gör en sökruta.
Dacke söker först
Sedan var det Brynolfs tur
Det finns annat "godis" att leta efter än frolic.
Bella är lika koncentrerad som alltid.
På vägen hem gick vi på det gamla järnvägsspåret.
Bella har fått ett nytt halsband.
Dacke myser i en av hans favoritplatser, canvasburen.

tisdag 8 mars 2011

Viltspår

Idag har jag lagt viltspår till hundarna. Bella och jag gick en grundkurs i höstas och hann träna en gång innan snön kom. Hon var väldigt osäker på kursen och när vi tränade själva gick det inte speciellt bra, men skam den som ger sig. Jag har spårat en del personspår med Dacke och det är nog det bästa han vet, rätt duktig är han också. Han har gått ett viltspår en gång i höstas och det gick bra det med. Brynolf har gått ett minispår i trädgården i höstas och sen fick vi gå ett spår på valpkursen.

Nu är det snöfritt på vissa ställen och jag hade tittat ut ett ställe där jag kunde få plats med tre spår. Jag la tre spår på ca 60 m, lite längre till Dacke och till honom la jag även en vinkel.

Först fick Brynolf spåra, sakta och noga men utan tveksamheter spårade han upp rådjursklöven. Det bästa av all var att han busade jättemycket med klöven och bar den nästan hela vägen hem (ca 500m). Så nästa gång är han nog ännu mer taggad att leta upp klöven.

Sen gick jag hem för att hämta Bella. Hon var jätte taggad, verkade nästan som om hon visste precis vad vi skulle göra, drog i kopplet och kunde inte komma till skogen fort nog. Vi gick fram till spårstarten och hon började spåra direkt, då upptäcker jag att jag har släppt henne på det lite svårare spåret som var tänkt för Dacke. Jag fick chansa, men hon klarade det! Lycklig som bara den var hon och hade gärna lagt sig i skogen och ätit upp klöven om hon fick.

Till sist var det Dackes tur och han höll på att gå upp i limningen för att han fick vänta så länge. Helt galen var han och visste precis vad de andra hade fått göra. Han spårar lite snabbare så det gäller att hänga med. Han fick ju ett lätt spår med bara en liten böj så det var ju en piece of cake för honom men han var lika glad för det! Jag hade tagit cykeln till skogen med honom och han sprang glatt brevid cykeln med klöven i munnen på vägen hem.

Nu är jag så sugen på att spåra mer, nästa gång ska jag lägga lite längre spår till alla tre.
Här kommer lite bilder för den som orkar med att titta:



Här luktar det något spännande!


lugnt och fint


Jag hittade den!

Kolla vad jag har!

Så spännande!

Bella kör igång direkt

Full koncentration

Här är den ju!

GOTT!!

MIN!!

Dacke väntar på att få börja spåra.

FIN!

Något osäker i början

Sen var det full fart


kolla vad jag har hittat!


Bus!


söndag 6 mars 2011

Valpkursavslutning

Idag har vi varit på avslutning på valpkursen som jag har gått under vintern. Kursen hölls av Skövde hundskola, jag har gått andra kurser med dem förut med både Dacke och Bella och det har alltid varit bra.

Först gick vi till apoteket och hälsade på lejonet, något jag anande att vi skulle göra, det var bra att vi var där i fredags och "tjuvtränade". Brynolf gick rakt fram till lejonet och nosade det på nosen. Flera av de andra valparna var rädda och skällde, men till slut vågade alla gå fram.

Efter det gick en sväng på på stan och hade koppelträning. Sen gick vi till kyrkparken och tränade på sitt, sitt kvar och hit. Brynolf var så duktig och lyssnade på mig trots alla störningar.Vi avslutade med att gå till torget för att träna på balans runt kanten på fontänenen.

Det har varit en mycket bra kurs, jag har fått många bra träningstips och så gillar jag skarpt det mjuka och trevliga sättet att träna hund på, passar mig perfekt!  Vi fick diplom såklart, Brynolfs första, det lär följas av fler.....

Näst i planeringen ligger en provapå dag med rallylydnad i april och så har vi anmält Brynolf till utställning i Lidköping i maj. Ja det är lite att se fram emot.

Nu ska jag och Roger ut och cykla en liten sväng med Bella och Dacke, det är så underbart att vägen är så gott som snöfri nu, sen ska jag VILA.

Brynolfs första diplom

Finaste gänget!

Grabben som vet hur man slappar!

och den vackra kattflickan Zelda

fredag 4 mars 2011

Stadstur

Idag har Brynolf och jag varit inne i stan, vi hade sällskap av Linnéa och hennes gäng.
Mycket nyttigt för Brynolf med all trafik, många människor och sist men inte minst det gyllene apotekslejonet, som så många hundar brukar vara så misstänksamma mot. Lejonet är i typ labrador storlek, står på styva ben, lätt framåtlutat och med stirrande ögon. Inte konstigt att hundarna undrar vad det är för stöddig typ som står där. Brynolf var duktig och gick lite nyfiket och försiktigt fram och nosade på den konstiga varelsen.
När vi ändå var i stan passade vi på att gå ner till ankdammen och kika på änderna, spännande såklart!

Här har vi det farliga lejonet!