Idag har jag varit hos veterinären med Brynolf. Han har varit sämre ett tag, men som tur var vände det den här veckan. Eftersom jag hade bokat tid så gick jag dit ändå, för att diskutera medicinering och hans mående.
Jag har haft honom på en högre dos kortison nu ett tag och eftersom han mår bättre nu så tyckte vet att han skulle stå kvar på den dosen nu. Vi ska lite längre fram försöka sänka lite, men väldigt försiktigt. Dessutom tog de blodprov på honom för att titta på njur- och levervärden. Jag har redan fått svar på proverna och allt såg bra ut, så himla skönt!
De tycker ändå att han ser fin ut, han har fått behålla sina muskler och ser frisk ut. Han har lite problem med sina leder i frambenen, så vi ska testa ett handledsskydd under promenader. Förhoppningsvis hjälper det honom lite.
torsdag 10 juli 2014
Massage
I onsdags var det dags för massage igen hos Jessica ( http://jessicashundhalsa.se/ ), denna gången bara för Bella. Hon har fortfarande spända muskler efter sin staketkrock, Jessica tyckte att jag skulle kontakta veterinär och det har jag så klart gjort nu så får vi se om de tycker att hon behöver lite antiinflammatoriskt.
Det är så häftigt att studera Bella när hon blir masserad för hon pratar verkligen med Jessica. Hon är så trygg med att hon kan tala om hur hon vill ha det! Hon visar när det gör ont, utan att resa sig eller så, hon vet att Jessica lyssnar på henne. De har ett fantastiskt samspel och det har de byggt upp under tid. Vi har aldrig tvingat Bella, massagen har varit på hennes villkor och nu är hon avslappnad och vet att Jessica vill hjälpa henne när hon har ont.
Precis så vill jag att mina hundar ska bli behandlade, med respekt!
Det är så häftigt att studera Bella när hon blir masserad för hon pratar verkligen med Jessica. Hon är så trygg med att hon kan tala om hur hon vill ha det! Hon visar när det gör ont, utan att resa sig eller så, hon vet att Jessica lyssnar på henne. De har ett fantastiskt samspel och det har de byggt upp under tid. Vi har aldrig tvingat Bella, massagen har varit på hennes villkor och nu är hon avslappnad och vet att Jessica vill hjälpa henne när hon har ont.
Precis så vill jag att mina hundar ska bli behandlade, med respekt!
Lycka 7 månader!
I onsdags fyllde hon sju månader, vårt lilla yrväder!
Många tycker förmodligen att jag har för många hundar och att jag gör fel som har två unghundar samtidigt. Ja då får de tycka det!
Jag har ett fantastiskt hundgäng nu och jag njuter av dem alla fyra! Lycka är verkligen grädden på moset, hon är en fantastisk hund! Jag är så glad att en saluki flyttade hem till oss, för hon är verkligen en speciell liten tjej. Visst, ibland har jag dåligt samvete och visst ibland är det svårt att hinna med, men så är det nog för de flesta hundägare.
Det är ju detta jag gör! Efter arbete och familj så är det bara hundarna som gäller, jag ser aldrig på tv och går aldrig ut. Hundarna betyder så mycket för mig att jag har svårt att se hur ett liv utan dem skulle se ut!
Många tycker förmodligen att jag har för många hundar och att jag gör fel som har två unghundar samtidigt. Ja då får de tycka det!
Jag har ett fantastiskt hundgäng nu och jag njuter av dem alla fyra! Lycka är verkligen grädden på moset, hon är en fantastisk hund! Jag är så glad att en saluki flyttade hem till oss, för hon är verkligen en speciell liten tjej. Visst, ibland har jag dåligt samvete och visst ibland är det svårt att hinna med, men så är det nog för de flesta hundägare.
Det är ju detta jag gör! Efter arbete och familj så är det bara hundarna som gäller, jag ser aldrig på tv och går aldrig ut. Hundarna betyder så mycket för mig att jag har svårt att se hur ett liv utan dem skulle se ut!
![]() |
| Detta är Lycka! (fotograf NG Andersson) |
Skövde hundarena
Nu blir det reklam.....
Jag har hittat ett nytt favoritställe: Skövde hundarena! Jag och hundarna stormtrivs! Elin och Sara som driver detta har precis mitt hundtänk och det är alltid så lugn och trevlig stämning. På tisdagar har de öppen träning då finns det alltid en utmanade rallybana uppställd och då är vi för det mesta där. Jag varierar lite vilka hundar som får följa med. Yatzy och Brynolf för att träna rally, Lycka för miljöträningen och Bella för att hon uppskattar att hänga med. Det kan vara svårt att ha alla med sig speciellt nu när det är för varmt att ha dem i bilen.
Sen är vi med på annat skoj också såsom valpkurs och träningstävling i rally mm. Så för er som bor i närheten av Skövde är detta ett bra tips!!
Jag har hittat ett nytt favoritställe: Skövde hundarena! Jag och hundarna stormtrivs! Elin och Sara som driver detta har precis mitt hundtänk och det är alltid så lugn och trevlig stämning. På tisdagar har de öppen träning då finns det alltid en utmanade rallybana uppställd och då är vi för det mesta där. Jag varierar lite vilka hundar som får följa med. Yatzy och Brynolf för att träna rally, Lycka för miljöträningen och Bella för att hon uppskattar att hänga med. Det kan vara svårt att ha alla med sig speciellt nu när det är för varmt att ha dem i bilen.
Sen är vi med på annat skoj också såsom valpkurs och träningstävling i rally mm. Så för er som bor i närheten av Skövde är detta ett bra tips!!
Valpkurs
Veckan har varit full av hundaktiviteter, så roligt!
I måndags var Lycka och jag på valpkurs. Det är Sara på Skövde hundarena som håller i en kurs för en kull goldenvalpar och där fick vi hoppa in. Goldenvalparna är bara fyra månader, men det gör inget för vi har inte kommit så långt i vår träning. Jag tror på att man ska skynda långsamt och det finns så mycket man kan göra med en liten valp. Kanske är det för att jag är vinthundsmänniska, jag har inte bråttom och jag tycker att man vinner på att arbeta med mycket kontakt och trygghet i olika miljöer.
På kursen tränade vi på kontakt och förbud. Lycka hade lite svårt med just kontakten i början, goldenvalpar är skojiga och samtidigt läskiga tycker Lycka! Efter en liten stund kunde hon koppla av bättre och då kände jag att det var hon och jag. Hon är duktig på förbud, vet inte hur hon har blivit det för jag säger verkligen nästan aldrig nej, men det kanske är just därför?
Kursen känns jättebra och jag är så glad för att vi fick vara katten bland hermeliner! :-)
I måndags var Lycka och jag på valpkurs. Det är Sara på Skövde hundarena som håller i en kurs för en kull goldenvalpar och där fick vi hoppa in. Goldenvalparna är bara fyra månader, men det gör inget för vi har inte kommit så långt i vår träning. Jag tror på att man ska skynda långsamt och det finns så mycket man kan göra med en liten valp. Kanske är det för att jag är vinthundsmänniska, jag har inte bråttom och jag tycker att man vinner på att arbeta med mycket kontakt och trygghet i olika miljöer.
På kursen tränade vi på kontakt och förbud. Lycka hade lite svårt med just kontakten i början, goldenvalpar är skojiga och samtidigt läskiga tycker Lycka! Efter en liten stund kunde hon koppla av bättre och då kände jag att det var hon och jag. Hon är duktig på förbud, vet inte hur hon har blivit det för jag säger verkligen nästan aldrig nej, men det kanske är just därför?
Kursen känns jättebra och jag är så glad för att vi fick vara katten bland hermeliner! :-)
tisdag 8 juli 2014
söndag 6 juli 2014
Sommar, när den är som bäst!
Jag har en underbar ledighet! Vi tar det lugnt och bara njuter. Ibland tycker jag att jag bor på världens vackraste plats! Inte så speciellt egentligen kanske, men så lugnt och så grönt. En stor flock svartvita kor betar fridfullt vid tomtgränsen, vi har utsikt över åkrar och ängar och en härlig skog på bara några minuters promenadavstånd. En helt perfekt plats att bo på för mig, min familj och våra hundar!
Vi går i skogen i stort sett varje dag, Lycka kan hänga med på lite längre rundor nu och hon behöver rasa av sig regelbundet.
Jag tränar Lycka på inkallning med visselpipa och det går riktigt bra. Visselpipan betyder att matte sticker och när hon kommer ifatt mig ( vilket i och för sig inte tar många sekunder) så blir det lek med ett kaninskinn.
Yatzy får gå med koppel eller lina i skogen, eftersom han inte är viltsäker. Av erfarenhet från de whippar jag har haft så är åldern mellan ett och två värst ur jaktsynpunkt, det gäller att han inte lyckas, dessutom kan man inte släppa en hund som inte lyder så bra den här årstiden. Vi kör med lina över sommaren så får vi se hur det går till hösten. Jag har under senaste veckan cyklat några gånger med honom för att öka konditionen, jag hoppas på LC-träningar i höst.
Brynolf min lille skrutt däremot är lös för det mesta, han lyder så fort matte ropar, mattes älskade lille gryn! Ett veterinärbesök väntar på torsdag, men det orkar jag inte skriva om nu.
Bella är fortfarande inte riktigt bra i kroppen, går lite stelt och med korta steg när hon blir trött. Så vi tar det lite lugnt, men gå promenader vill Bella absolut för det (och mat) är livets stora glädjeämnen!
Lite annat har vi också hittat på. Lycka har fått gå en stadspromenad utan några hundkompisar med sig, det gick riktigt bra och hon tittade nyfiket på allt konstigt som finns i stora staden Skövde. Hon har också fått hänga med till Hjo och titta på folk och båtar, den gången följde även Yatzy med.
Jag har varit på Skövde hundArena på rallyträning. Den här gången fick Yatzy och Brynolf hänga med. Brynolf var så duktig! Han gick en mästarklassbana och var jätteduktig! Han (och jag) kan inte riktigt alla skyltar, men vi jobbade på efter bästa förmåga och min Bryn är bara bäst. Yatzy tränade på en nybörjarbana, vi kämpar på och det går framåt, men fortfarande vill han bestämma när vi har tränat klart. Då var det kanon att Brynolf var med för när Yatzy la av så bytte jag bara hund en stund och sen när det var Yatzys tur igen så var han lite mera taggad en stund.
I morgon ska jag försöka ta fram kameran, för det är en väldig aktivitet på hundarna här i trädgården under dagarna!
Vi går i skogen i stort sett varje dag, Lycka kan hänga med på lite längre rundor nu och hon behöver rasa av sig regelbundet.
Jag tränar Lycka på inkallning med visselpipa och det går riktigt bra. Visselpipan betyder att matte sticker och när hon kommer ifatt mig ( vilket i och för sig inte tar många sekunder) så blir det lek med ett kaninskinn.
Yatzy får gå med koppel eller lina i skogen, eftersom han inte är viltsäker. Av erfarenhet från de whippar jag har haft så är åldern mellan ett och två värst ur jaktsynpunkt, det gäller att han inte lyckas, dessutom kan man inte släppa en hund som inte lyder så bra den här årstiden. Vi kör med lina över sommaren så får vi se hur det går till hösten. Jag har under senaste veckan cyklat några gånger med honom för att öka konditionen, jag hoppas på LC-träningar i höst.
Brynolf min lille skrutt däremot är lös för det mesta, han lyder så fort matte ropar, mattes älskade lille gryn! Ett veterinärbesök väntar på torsdag, men det orkar jag inte skriva om nu.
Bella är fortfarande inte riktigt bra i kroppen, går lite stelt och med korta steg när hon blir trött. Så vi tar det lite lugnt, men gå promenader vill Bella absolut för det (och mat) är livets stora glädjeämnen!
Lite annat har vi också hittat på. Lycka har fått gå en stadspromenad utan några hundkompisar med sig, det gick riktigt bra och hon tittade nyfiket på allt konstigt som finns i stora staden Skövde. Hon har också fått hänga med till Hjo och titta på folk och båtar, den gången följde även Yatzy med.
Jag har varit på Skövde hundArena på rallyträning. Den här gången fick Yatzy och Brynolf hänga med. Brynolf var så duktig! Han gick en mästarklassbana och var jätteduktig! Han (och jag) kan inte riktigt alla skyltar, men vi jobbade på efter bästa förmåga och min Bryn är bara bäst. Yatzy tränade på en nybörjarbana, vi kämpar på och det går framåt, men fortfarande vill han bestämma när vi har tränat klart. Då var det kanon att Brynolf var med för när Yatzy la av så bytte jag bara hund en stund och sen när det var Yatzys tur igen så var han lite mera taggad en stund.
I morgon ska jag försöka ta fram kameran, för det är en väldig aktivitet på hundarna här i trädgården under dagarna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

