tisdag 15 april 2014

Solig tisdag

Vilket fantastiskt vårväder vi har haft idag!

Jag har haft besök av några kompisar med barn och vi satt ute hela eftermiddagen, grillade korv och fikade. Så skönt och trevligt!

Det var väldigt nyttigt för Lycka att träffa barn, hon tyckte att det var spännande och väldigt roligt. Hon var försiktig men hade hela tiden koll på vad barnen gjorde och sprang efter dem. Yatzy däremot tyckte att det var skoj att jaga barnen och bita i deras tröjor så honom fick jag säga till på skarpen. Han är van vid att leka tuffa lekar med tonårspojkar och det märktes idag. Han är som tur var inte dummare än att han fattade vad jag menade och lugnade ner sig efter en stund.

Hundarna är helt slut och Lycka som brukar vara väldigt energisk på kvällskvisten ligger och snarkar i soffan.

Hundar och glada barn

En klätterapa

Mattes Lycka!

fin tjej

Njuter av solen och att vara ute i trädgården

En till som njuter

och en till .....

Yatzy och hans älskade nalle!

måndag 14 april 2014

Påsklov!

Den här veckan har jag påskledigt och det är så skönt, att sen vädret är underbart är ett plus i kanten.

Förra veckan var husse och jag på öppen träning hos Sara och Elin på Tassa. Alla hundarna fick följa med. Jag tränade rally med Brynolf och Yatzy, Lycka fick lite miljö och social träning och Bella var mest sällskapsdam.  Jag är glad att Lycka är en så öppen tjej!

Ledigheten har varit härlig så här långt, i helgen gick vi härliga skogspromenader,  i lördags med bara Yatzy och Brynolf eftersom Bella hade snott massa torrfoder och i söndags med bara Yatzy och Bella då Brynolf behövde en vilodag. Sen har jag såklart gått små "valppromenader" också.

I söndagseftermiddag var Yatzy och jag på utställningsträning. Känns så bra med tanke på att jag har tänkt att vi ska ställa ut en del i sommar.

Idag  har jag och Jessica gått en 9 km lång hundpromenad i ett motionsspår utanför Vara någonstans. Alltid kul att promenera tillsammans och hennes och mina hundar är så vana vid varandra. Idag fick bara Yatzy och Brynolf följa med, då Bella fick vara hemma och vara barnvakt till Lycka. Stackars Bella, men jag ska kompensera henne i morgon.

Det bästa är ändå att det bara är måndag idag och jag har många lediga dagar kvar!

Lite balansträning från söndagens promenad

Bella tycker verkligen att det är skittråkigt med fotografering, när man är på promenad ska man gå säger hon!

söndag 6 april 2014

En vecka med Lycka!

I helgen har Lycka bott hos oss i en vecka och det verkar som om hon känner sig hemma här nu. Hon är trygg och glad och blir lite busigare för varje dag.

I fredags gick vi  en skogspromenad med alla hundarna, vi gick inte långt, men var ute en stund och Lycka sprang som en tok.

I lördags fick Lycka följa med mig till den stora staden Tibro för lite miljöträning, vi gick i sakta mak runt centrum och Lycka fick titta och lukta på allt spännande. Hon var inte speciellt bekymrad, utan tog det hela med ro.

Idag blev det en sväng i skogen med alla hundarna igen och vi tränade på att hoppa upp på små stenar. Det fattade Lycka fort och hon tyckte att det var riktigt kul.

I övrigt har jag inte tränat så mycket med henne. Det har varit mycket nytt ändå för henne den här veckan. Hon fick ju byta namn när hon kom hit och nu lystrar hon till Lycka. Jag har klickat in henne och hon har fått leta godis på gräsmattan. Sen har hon haft fullt upp med att lära känna sin nya familj och nya hundkompisar.

De andra då? Absolut inte bortglömda! I fredags fick de nöja sig med en valprunda i skogen i sakta mak, men Brynolf och Yatzy fick rasa av sig på fältet innan vi gick in. I går cyklade jag en rejäl runda med dem, Brynolf var lös nästan hela tiden. Han hatar att springa kopplad bredvid cykeln, men att springa lös är kul! Yatzy däremot tycker att det är skitkul och han verkar inte bli trött alls. Bella tycker också att det är kul, hon blir trött, så man får gå lite mellan varven. Jag cyklar inte jätte ofta med hundarna, men ibland är det skönt.

Idag har Yatzy och jag tränat rally hos Sara. Det gick väl helt ok med tanke på hur lite vi har tränat den sista tiden, men nu är vi igång igen! Vi ska träffas om tre veckor igen och nu börjar jag känna mig laddad för träning.

 Bella och Brynolf har fått ta det lite lugnt idag, förutom en liten valppromenad, men det behövde de nog båda två. Brynolf mår bäst av 2-3 vilodagar i veckan och Bella verkar rätt nöjd hon med.


Godislet

Lycka kan också

Så fin!

Finaste Brynolf

Mattes gris

Finaste Yatzy

En liten linslus tror jag

På äventyr i buskarna ...

...och på stenar

My terror twins

Lycka spanar

Och så prinsessan som numera kanske får vara drottning?





tisdag 1 april 2014

SkogsLycka!

Både igår och idag har jag gått ut med Lycka i skogen. Vi har inte långt till skogen och där har vi gått en liten sväng runt en skogsbacke.

Det blir lite koppelträning på väg till skogen och i skogen har hon fått springa lös och så har jag tränat på inkallning. Lycka tycker mycket om hundgodis, så hon fattade snabbt att hon får godis när hon kommer till mig. 

Hon är så söt när hon springer och hon blir så lycklig som bara en stollig vinthund kan bli. 

Nu ligger hon bredvid mig i soffan och sover så gott efter en dag med förutom skogsspring, lek med whipparna och strosande på tomten. 

Flygande saluki

vilar lite

Jag kommer!

Hej då!

höjdhopp

Lyckliga Lycka!

Hon kan vara stilla också!

Spännande skatter (älgskit)


Busig luki! 

När hon har sprungit av sig har hon tid att upptäcka skogens dofter.



Vuxenpromenad

En skogspromenad med de vuxna hundarna blir det ju så gott som varje dag nu när det är så ljust och härligt på kvällarna.

Yatzy har stort rörelsebehov just nu och jag är glad att han kan vara lös. Jag har tränat mycket på att vi ska hålla oss på stigen och det är både Yatzy och Brynolf duktiga på. Om jag lämnar stigen åker kopplen på, vi har så mycket vilda djur här. Vi avslutade promenaden med lite bus på ett fält och de sprang som galningar. Jag upptäckte ganska snart att fältet var nygödslat, men hade inte hjärta att avbryta leken  så det var bara att bada hundarna när vi kom hem.

Idag fick jag lite extra vårkänslor trots att det var kallt, då jag hittade massor av vitsippor.

Så vackert!

skogsmullen Brynolf

Bella spanar

lite mer spaning

spanar, men lämnar inte stigen

så duktig

Som belöning fick de springa på ett fält

full rulle

springer så att gödslet sprutar

finns det nåt spännande i gräset?

jätteskutt över diket

Finaste Bella

söndag 30 mars 2014

En fin present!

Fick en fin present av Linnéa i fredags, den hänger nu i uterummet.
...eller en saluki
...eller en greyhound



Vårens första dag....

Det kanske inte var vårens första dag, men jag älskar den låten med Laleh. Det har varit en fantastisk dag och vi har varit ute hela dagen. Hundarna har solat och lilla Lycka har haft fullt upp med att utforska tomten. Jag har städat uterummet och det känns så bra för där älskar jag att vara på våren och sommaren. Bella är helt överens med mig om det och hon var så lycklig över att kunna hoppa upp i hundsoffan därute. En skogspromenad med de vuxna hundarna hann jag också med, så skönt i skogen så här års!

Bella

Grisöra är gott!

Många nya spännande dofter

spanar lite

på äventyr