söndag 3 april 2011

En (h)underbar helg!

Det har verkligen varit en skön helg!

I fredags var jag och Linnéa på hundpromenad inne i Skövde, fullt med folk och hundar. Nyttigt för mina bonnhundar att trampa lite asfalt och se något annat än gran och tall. Skämt åsido de skötte sig väldigt bra och sen sov det gott hela kvällen.

Lördagsmorgonen började med att jag var ute på en ridtur på Klarissa, vi red en långtur och jag ramlade av (börjar bli en ful ovana) jag slog mig inte som tur var och förrutom det lilla missödet var det en underbar ridtur. Klarissa är en så mysig häst och jag tycker verkligen om henne, hon är en STOR personlighet och talar tydligt om vad hon tycker om saker och ting och därimellan är hon en riktig kelgris som älskar morötter.

När jag kom hem kom Linnéa hit med sina hundar och vi gick en härlig långpromenad i skogen. Det var lite mulet väder, men riktigt varmt. Nu är det många tussilago i dikeskanterna, som små gula solar!

Idag, söndag, har Linnéa och jag spårat med alla sex hundarna. De var jätteduktiga och nu vet de verkligen precis vad som är i görningen när jag börjar packa ryggsäcken. Det är lite jobb med att få med sig allt till skogen och sen lägga spåren, men belöningen är när man ser hur hundarna älskar det och att det faktiskt gör framsteg. Bella och Brynolf gick ganska raka spår på ca 100 m (Bellas lite längre). Dackes spår var också ca 100 m, men med en vinkel. Hans spår låg i ca en timme och de andras lite mindre. Alla tre klarade sina spår riktigt bra.

Brynolf är så duktig och noga, han är så otroligt koncentrerad, det är så roligt att se. Dacke har lite för bråttom, men han slarvar inte riktigt lika mycket längre. Han älskar att spåra! Roligast av allt är ändå Bella, min fina, som var så osäker när vi började spåra, hon börjar få riktigt bra självförtroende. Hon har ökat tempot och går tillbaka om hon tappar spåret. Lyckan när hon hittar klöven går inte att ta miste på! Hennes liv har verkligen ändrats, från misslyckad kapphund till mattes goding och en duktig spårhund.

Love, Zelda och Linus

Hjärtat!

Bella vilar skönt i soffan

En liten goding!

Fina Brynolf

De där ögonen får mitt hjärta att smälta!



Dackegrisen

Helt enkelt underbar!

Så trött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar