onsdag 13 april 2011

Viltspår 5

Idag har vi spårat tillsammans med Linnéa och hennes gäng.

Brynolf fick ett 100 m långt spår, som fick ligga i 45 min. Jag gjorde en lite kraftigare böj på spåret för att se hur han klarade det. Han satte full fart och hade nosen i marken hela tiden. Böjen klarade han utan större problem, han fick ringa lite men hittade snabbt rätt igen.Jag är supernöjd med hans spårning idag.  Nästa gång ska jag öka längden lite.

Bella fick även hon ett 100 m långt spår, i en "bananböj".Spåret låg i en timme. Hon började att spåra bra, men sen upptäckte hon att hon kunde springa lite i linans längd och då tappade hon koncentrationen. Hon hittade klöven till slut, men det var nog mer tur än skicklighet. Bella ska få ett riktigt lätt spår nästa gång, ett 50 m rakt spår och sen ska jag nog gå promenader i lina (fast inte med spårselen så klart) så att hon blir van vid det, så att inte den lilla extra friheten blir det skojiga.

Dacke som är van att spåra fick ett 150 m lånt spår som låg i lite drygt en timme. Han brukar ju vara så spårsäker, men jag vet inte vad som hände. Misstänker att någon lagt ett spår där tidigare eller att det varit vilt där nyligen. Han spårade något annat än mitt spår, jag fick bryta honom flera gånger och jag vet inte hur bra det var egentligen. Det slutade bra för de sista 50 metrarna hittade han rätt spår och spårade fint.
Jag vet att det har varit spårkurs någonstans i närheten i helgen och det finns fler som spårar på samma område, så kanske hade vi oturen att någon lagt spår där tidigare. Nästa gång ska jag lägga spår i skogen hemma vid oss för här är det bara jag som spårar. Dacke ska få ett lätt rakt spår, så att både han och jag får känna att han lyckas.

Jag är nöjd med dagens spårning trots allt. Alla hundarna är väldigt glada när de hittar klöven och leker med den en stund innan de stolt bär den till bilen. Det är också väldigt roligt att Brynolf är så duktig, min lille goding!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar