söndag 8 september 2013

Spårhundar

I lördags fick det bli vilodag för hundarna, Brynolf var lite stel i lårmusklerna men annars verkade de okej.

Idag ville jag trötta ut dem ordentligt psykiskt och då är spår bästa sättet. Yatzy har bara spårat en gång förut och då var han lite osäker och spårade väldigt långsamt. Idag hade han bra fart och var väldigt noga. Pausade några gånger när han blev trött, men hade annars nosen i marken hela tiden. Jag tappade räkningen på längden på spåret, men det var nog ca 200 meter.

Brynolf fick spåra 400 meter och jag la ett spår med två vinklar. Han har lite hög fart, men spårar trots det väldigt noga. Han känns riktigt säker och älskar verkligen att spåra.

När de hade spårat klart gick vi en sväng i skogen. Jag hade dem i långlina en i taget, så att inget skulle hända idag.

Nu har jag två hundar som stensover i soffan!


Yatzy spårar

Han har hittat klöven!

Fina killen

spännande

trött och nöjd spårhund

På vägen hem pausade vi lite så hundarna fick gnaga lite på sina skatter

Brynolf gnager ordentligt

Sen bar de klövarna ända hem, sida vid sida.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar